:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MURTAD SEMAKIN SERIUS
Khamis, Mei 31, 2007

Rakyat lebih pentingkan urusan dunia punca MURTAD semakin serius

Perbahasan Ucapan Dasar Ketua Pemuda PAS sempena Muktamar Dewan Pemuda kali ke-48 yang disampaikan perwakilan Pemuda PAS hari ini banyak memfokuskan kepada isu murtad yang melanda masyarakat Melayu Islam di negara ini.

Gejala murtad yang amat membimbangkan di kalangan umat Melayu Islam ini antara lain dikatakan berpunca dari kelemahan pemerintah Umno yang tidak memperdulikan kesan gejala murtad ini kepada umat Islam.

Umno sendiri didakwa tidak menghalang program-program hiburan dan dakyah kumpulan tertentu yang enjurus ke arah memurtadkan masyarakat Melayu Islam ini.

Sementara rakyat pula mutakhir ini dilihat terlalu cenderung kepada soal dunia sahaja dengan meninggalkan urusan akhirat (agama) jauh dari corak kehidupan mereka.

Dalam hal ini Pemuda PAS memandang serius soal memperjuangkan dan memperkatakan isu-isu yang menyentuh perkara-perkara dasar dalam Islam, kata pembahas Pemuda PAS Perak, Mohd Zawawi Abu Hassan dalam perbahasannya.

Dalam memperkatakan isu murtad, beliau turut mengingatkan sidang muktamar kepada peristiwa peperangan golongan yang ingkar tentang kefarduan berzakat yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW.

Jelasnya, dalam konteks Malaysia Pemuda PAS perlu melihat isu murtad sebagai satu isu yang tidak boleh dianggap bukan sekadar satu masalah semasa yang serupa dengan masalah mahupun isu lain.

Sebaliknya ia satu isu yang sangat serius yang boleh menghakis populasi umat Islam di negara ini dari semasa ke semasa, katanya.

Mohd Zawawi berkata masyarakat hari ini juga lebih cenderung memberatkan urusan dunia yang lain bahkan sanggup meremehkan zakat yang merupakan salah satu daripada rukun Islam.

Beliau telah memetik beberapa ayat al-Quran yang menyentuh peri pentingnya meletakkan keutamaan kepada Allah,rasul dan jihad di jalan Allah sebagai peringatan kepada seluruh sidang muktamar supaya melihat perkara tersebut sebagai satu perkara yang amat penting.
posted by Abu Mus'ab @ 4:08 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::