:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

Ramai Yang TIDAK Tahu
Jumaat, Mei 04, 2007

SIDANG DUN TERENGGANU


Mesyuarat Yang Pertama Penggal Persidangan Keempat Bagi Dewan Undangan Negeri Kesebelas telah berlangsung pada 9 April sehingga 12 April 2007. Suatu yang agak ganjil sedikit dalam persidangan kali ini ialah mengenai soalan-soalan yang ditolak.


Memang menjadi kebiasaan dalam zaman pemerintahan Barisan Nasional (BN) ini, mereka menolak soalan-soalan yang akan membuka 'pekung' mereka, terutama dari pembangkang. Berbanding dengan zaman PAS dulu, kita terbuka menerima dan menjawab soalan-soalan dari BN.


Pada amalan biasanya, soalan-soalan yang ditolak dinyatakan dalam kertas persidangan. Tetapi kali ini mereka menghilangkan terus soalan-soalan itu dari dokumen persidangan, seolah-olah 'mati tanpa kubur'. Yang tahu soalan itu ditolak hanya YB ADUN yang berkenaan sahaja.


Sampai begitu sekali mereka takut, cakap sahaja besar, berdegar-degar. Dahlah soalan berkenaan tak mahu dijawab atau ditolak, mereka sembunyikan pula soalan itu supaya orang tidak tahu.


Seperkara lagi, tujuan mereka supaya para pegawai atau wartawan akan menilai soalan-soalan yang dikemukakan oleh pembangkang khususnya hanya perkara biasa sahaja, tidak ada yang agak menarik atau 'panas' sedikit. Maklumlah, yang 'panas-panas' semuanya ditolak mentah-mentah. Bila diajak berdebat, dia kata tak payah debat kerana padan dengan debat dalam Dewan Negeri, tetapi bila kita soal dia tolak mentah-mentah pulak.


Apa nak jadi ni? Kalau takut cakap awal-awal dan mengaku kalah sahaja.


Antara soalan-soalan yang ditolak oleh Dewan Undangan Negeri Terengganu ialah:


Soalan dari YB Haji Mohd Abdul Wahid Endut (Wakaf Mempelam):


1) Berapakah jumlah Pegawai Tadbir Negeri (TCS) yang telah dinasihatkan untuk bersara awal atau diberhentikan dan diambil tindakan tata tertib sejak tahun 2004 hingga kini.


2) Apakah kerajaan telah membuat kajian yang teliti terhadap penubuhan pasukan "Skuad Intip" untuk membantu mencegah maksiat di negeri ini.


3) Apakah kemajuan siasatan polis terhadap pengakuan bekas ahli PAS yang mengaku telah membakar rumah lima orang JKKK di Besut 20 tahun lalu.


4) Sila sebutkan bilangan dan nama JKKK di negeri ini dan jumlah belanja yang dikeluarkan untuk mengadakan mesyuarat di luar negara.


5) Berapakah jumlah pasangan orang-orang Islam yang telah berkahwin dengan penganut Kristian di negeri ini.


6) Apakah terma-terma yang dipersetujui dalam "MOU" antara Kerajaan Negeri dengan Kementerian Pelajaran dalam isu Sekolah Menengah Agama Kerajaan Negeri ini.
posted by Abu Mus'ab @ 11:52 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::