:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

RM 7.364 BILION
Khamis, Mei 15, 2008

Terengganu dapat RM 7.364 bilion Bayaran royalti Petronas

Terengganu mendapat RM 7.364 bilion bayaran royalti oleh Petronas dari jumlah keseluruhan bayaran royalti oleh Petronas kepada kerajaan Persekutuan, bagi tahun kewangan berakhir Mac 2004 hingga Mac 2007, yang berjumlah RM26.839 bilion.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator Datuk Amirsham A.Aziz berkata jumlah royalti yang dibayar untuk kerajaan persekutuan berjumlah RM13.420 bilion, Terengganu RM7.364 bilion, Sabah RM1.234 bilion dan Sawarak RM4.821 bilion.

Agensi Bernama memetik beliau berkata rizab minyak mentah dan kondensat negara dijangka bertahan selama 22 tahun manakala rizab gas selama 39 tahun."Walaupun pada zahirnya tempoh hayat rizab masih panjang, hakikatnya negara juga telah mengimport minyak dan gas untuk menampung sebahagian daripada keperluan tempatan.

"Oleh itu negara dijangka menjadi pengimport bersih tenaga dalam tempoh terdekat iaitu dianggarkan pada tahun 2014," katanya ketika sesi soal jawab pada persidangan Dewan Rakyat, di sini hari ini.

Mengenai sumbangan Petronas atau royalti yang telah dibayar oleh Petronas kepada negeri-negeri berkenaan, beliau berkata ia adalah mengikut formula yang telah ditetapkan iaitu lima peratus atau setengah daripada royalti yang diperoleh kerajaan persekutuan.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan Datuk Seri Wan Azizah Wan Islam (PKR-Permatang Pauh). Amirsham berkata produk petroleum dan gas yang dieksport oleh anak-anak syarikat Petronas adalah berdasarkan harga pasaran dunia manakala harga produk petroleum dan gas yang dijual di pasaran domestik sebahagiannya ditetapkan oleh kerajaan seperti harga jualan gas kepada sektor elektrik dan bukan elektrik.

Hasil keseluruhan jualan produk petroleum dan gas oleh Petronas bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2007 ialah sebanyak RM165.3 bilion.Mengenai sama ada kerajaan bersetuju memberi Sarawak kadar royalti sebanyak 20 peratus atas keluaran minyak dari medan minyak yang baru, Amirsham berkata kerajaan belum ada rancangan untuk menyemak semula kadar royalti.
posted by Abu Mus'ab @ 11:49 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::