:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

ADAKAH INI TANDA SYAHID ?
Khamis, November 13, 2008

Tiga Burung Berlegar Di Udara



Arruhul Jadid dari Acheh menulis:

“AlhAmdulillah, saya sangat bersyukur kepada Allah. Kemusykilan saya mengenai kesohihan berita ‘lawatan’ 3 ekor burung saat tiba jenazah Amrozi dan Ali Ghufron akhirnya terjawab. Jam 01.25 pagi tadi, TRANS TV, Indonesia menyiarkan rakaman 3 ekor burung berlegar di udara di atas ribuan umat Islam yang menyambut ketibaan jenazah mereka. Mungkinkah makhluk Allah ini hadir untuk menyambut roh-roh mereka ? wallahua’lam”.


Dari Ibnu Mas'ud r.a bahawa murid beliau menanyakan tentang tafsiran ayat :" Jangan kamu semua menyangka bahawa orang yang terbunuh di jalan Allah adalah mati. Namun mereka tetap hidup di sisi Tuhan mereka dan rezekinya bertambah ". ( Surah al-Imran: Ayat 169 ).

Lalu beliau menjawab bahawa Rasulullah saw telah bersabda: "Roh-roh para Syuhada' berada di dalam perut-perut burung hijau yang mempunyai sarang yang bergantungan di bawah Arasy. Mereka berlegar-legar di dalam Syurga sekehendak burung-burung sehinggalah kembali ke sarangnya. Lantas Allah taala bertanyakan kepada mereka dengan menawarkan kepada mereka: "Adakah kamu inginkan sesuatu (nikmat lain)?" Lalu mereka menjawab : "Apa lagi nikmat lain yang kami inginkan, sedangkan kami sekarang bebas berlegar-legar di dalam Syurga ini". Lalu Allah taala mengulanginya pertanyaan tadi sebanyak 3 kali. Dan mereka pun menjawab dengan jawapan yang sama dan sehinggalah mereka berputus asa untuk lepas dari pertanyaan Allah , lalu mereka pun menjawab: "Wahai Tuhan kami, kami inginkan agar Engkau berkenan mengembalikan roh-roh kami dalam jasad kami agar kami terbunuh di jalanMu sekali lagi". Saat itu, Allah tidak mendapati dari mereka sesuatu yang diperlukan, maka Allah taala membiarkan mereka". (Hadis Riwayat Muslim)

Untuk melihat video clip tersebut, lihat di ruangan video sebelah kiri anda.
posted by Abu Mus'ab @ 11:52 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::