:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

ANTARA DURHAKA DAN TAAT
Sabtu, Februari 21, 2009

Antara Durhaka dan Taat


Merujuk kepada kenyataan Mufti Wilayah, Dato' Wan Zahidi Wan Teh itu dalam satu kenyataan yang disiarkan Bernama baru-baru ini berkata, perbuatan menderhaka kepada pemerintah adalah satu dosa besar berdasarkan dalil daripada Al Quran dan Sunnah.

Terkejut juga saya. Malu saya, setara Mufti boleh mengeluarkan kata-kata sedemikian semata-mata kerana hendak menjaga "Periuk Nasi". Betul apa yang Nabi Muhammad SAW pernah katakan yang bermaksud: "Dua golongan yang akan masuk Neraka, Pemimpin-pemimpin yang zalim dan Ulama-ulama Dunia".


Durhaka lawannya adalah Taat. Dalam Islam, ketaatan adalah merupakan antara ciri-ciri keimanan yang sebenar kepada Allah taala. Ketaatan yang wajib adalah kepada Allah (wajibnya secara mutlak), kepada Rasulullah SAW (secara mutlak) dan kepada pemimpin umat Islam (dengan syarat tidak menderhakai Allah taala).

Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: "Dengar dan taat adalah Wajib kepada setiap muslim dalam perkara yang disukai atau dibenci selagi dia tidak diarahkan untuk melakukan maksiat. Jika diarahkan membuat maksiat, maka ketika itu tidak wajib dengar dan taat lagi (kepada yang menyuruhnya berbuat demikian)".

Kesilapan memberikan ketaatan dan al-wala' kepada selain dari yang layak mengikut syariat Allah akan mendapat janji buruk dari Allah taala. Dan apabila seseorang itu menyeleweng ataupun berniat untuk menjatuhkan Islam, ketika itu ketaatan akan menjadi perkara yang dilarang sama sekali.


Jadi, adakah kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dan rakyat yang menyokong kerajaan tersebut DURHAKA dalam konteks Islam yang sebenarnya?
posted by Abu Mus'ab @ 11:24 PTG  
2 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::