:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

JANGAN TERPENGARUH
Selasa, Mac 03, 2009

Jangan Terpengaruh


Telah berkata Imam Mahyuddin al-Arabi yang bermaksud: " Tetaplah kamu di jalan hidayah (kebenaran) dan janganlah kerana sedikitnya orang yang menurut jalan tersebut memudharatkan (melemahkan) kamu. Jauhilah jalan bid'ah dan janganlah pula kamu tertipu dengan banyaknya orang yang rosak (sesat).


Memang benarlah sekarang ini, di akhir zaman, puak-puak musuh Islam ambil kesempatan di atas kejahilan orang Islam yang semakin menyerlah terutama dalam masalah agama. Sehinggalah mereka berjaya menanam dalam pemikiran orang Islam terutama di kalangan mereka yang jauh dari amalan agama Islam, iaitulah pengamalan Islam di zaman sekarang adalah tidak releven dan tidak mengikut perkembangan teknologi terkini.

Lihatlah kepada sebilangan pemuda dan pemudi sekarang, tanpa segan silu merasakan bahawa kehidupan sekarang mestilah berbudayakan orang bukan Islam. Contohnya dalam masalah pakaian. Perempuan bilamana sepatutnya dikenakan memakai tudung yang labuh sehingga melepasi buah dada, tetapi sekarang apabila dipakai, menjadilah satu amalan yang ganjil sehinggakan pernah saya mendengar, pemakaian tersebut seolah-olah macam orang tua, jumud dan tidak bertamadun.

Dalam masalah bersalaman lelaki dan perempuan yang bukan muhrim menjadi satu budaya terkini. Sehinggakan jika tidak bersalaman, menjadi satu perkara yang mengaibkan. Inilah antara contoh suasana yang songsang dari hakikat yang sebenarnya dalam Islam.

Dalam masalah tarbiyyah, Usrah dianggap satu amalan yang membuang masa. Seseorang itu lebih senang berborak sesama sendiri daripada menghadiri Usrah. Perkara ini terjadi disebabkan wujudnya puak yang berada dalam kebatilan itu dari sudut kuantitinya ramai. Yang merasakan yang ramai itulah betul. Padahal yang hakikatnya, ia adalah batil.

Jadi, sama-samalah kita menghayati kalam daripada Imam Mahyuddin al-Arabi di atas. Jangan mudah terpedaya dengan umpanan dari Yahudi laknatullah melalui proksinya di tanah air kita ini. Tak kiralah samada kita ini Ustaz, Ustazah, Pelajar Agama, dan yang lain-lainya. Ilmu itu adalah untuk diamalkan bukan sekadar perhiasan.
posted by Abu Mus'ab @ 12:32 PG  
2 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::