:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

AZHARIYYUN SEBAGAI AGEN PERUBAHAN
Rabu, April 15, 2009

Azhariyyun Sebagai Agen Perubahan

Satu persoalan yang ditanya di penghujung kuliah Maghrib tadi, di Surau Blok 9, Felda Kertih Satu. Masalah kafir-mengkafirkan orang yang menyokong UMNO, sedangkan UMNO ni orang Islam, dia solat, puasa, zakat, kerjakan Haji. Orang PAS buat silap jugak. Camna Ustaz?

Perlu diteliti balik. Rukun agama ialah Islam, Iman dan Ihsan. Ketiga-tiga ini merupakan teras yang utama dan mesti disebatikan dalam seseorang individu. Tidak boleh dijuzu'-juzu'kan mengikut hawa nafsu. Sehingga ketepikan soal hukum halal dan haram. Sehingga hilang keyakinan terhadap janji Allah taala. Sehingga timbul bibit-bibit menganggap bahawa rugi berjuang di masa muda ini. Akibatnya terus hanyut, merasakan diri dah sempurna, betul, dan tepat.

Kalimah 'Kaafir', asal daripada kalimah 'kafaro', ni dalam bahasa Arab yang bermaksud dalam Melayu ialah 'ingkar'. Jadi tak salah jika kita katakan kepada seseorang Islam itu 'Kaafir' dengan makna 'dia telah ingkar'. Bukan bermaksud kaafir keluar Islam, tapi dengan sebab dia telah ingkar akan ayat-ayat Allah dalam al-Quran dan ajaran Nabi Muhammad SAW.

Saya menambah, zaman sekarang, khusus di Malaysia, ramai orang Melayu yang anut agama Islam. Tapi yang masalahnya, masih ramai lagi dari sudut keimanan, tidak ada. Mereka tidak beriman kepada Allah taala secara keseluruhan, tidak beriman kepada Malaikat secara keseluruhan, tidak beriman kepada Kitab (al-Quran) secara keseluruhan, tidak beriman kepada ajaran Rasul (Muhammad SAW) secara keseluruhan, tidak beriman kepada Hari Qiamat secara keseluruhan dan tidak beriman kepada Qada' dan Qadar secara keseluruhan.

"Sesiapa yang kufur selepas beriman, maka terhapuslah segala amalannya, dan dia di akhirat kelak tergolong di dalam kalangan mereka yang rugi". (Surah al-Maidah:Ayat 05)

Jadi, saya mengharapkan kepada para sahabat seperjuangan, kitalah agen perubahan dalam masyarakat Islam di Malaysia, kitalah perintis kepada penjelasan-penjelasan yang berkait dengan istilah-istilah yang sengaja disempitkan pemahamannya dalam Islam seperti kalimah Kaafir tadi dan sebagainya oleh musuh-musuh Islam terutama UMNO sekarang ini. Ini adalah tugas kita semua. Harapan ini adalah bukan harapan peribadi saya. Tetapi ini adalah harapan Presiden ILMAM Pusat.
posted by Abu Mus'ab @ 2:04 PG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::