:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MESYUARAT AGUNG UUKD KALI KE-9
Jumaat, April 10, 2009

Mesyuarat Agung UUKD

Hari ini, 14 Rabiul Akhir 1430H bersamaan 10 April 2009, Jumaat, bertempat di Bangunan PASTI Gong Pasir, telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Urusan Ulama PAS Kawasan Dungun (UUKD) kali ke-9. Program Muhasabah Sanawi ini selamat dirasmikan oleh YBhg Ustaz Ismail bin Dagang, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Negeri Terengganu (DUPNT).

Mesyuarat Agung yang telah mencatat pelbagai kenangan dalam sejarah, inilah yang diharapkan iaitulah realisasikan "MengUlama'kan Profesional dan MengIntelektualkan Ulama". Sememang inilah yang kena dimuhasabahkan dan diperbaharui dari masa ke semasa mengikut peredaran zaman.

Saya telah diamanahkan untuk menampuk portfolio Setiausaha Ulama Kawasan Dungun bagi sesi 2008/09. Dan tahun ini merupakan tahun pemilihan. Sekali lagi saya diberi kepercayaan untuk menjawat jawatan tersebut bagi sesi 2009/2011. InsyaAllah dengan amanah yang diberi, akan dilaksanakan dengan sebaik mungkin dan "will be responsibility".

Kepimpinan Ulama PAS Kawasan sesi baru ini, tidaklah banyak perubahan. Hanya seorang perwakilan yang dilantik sebagai ahli jawatankuasa baru. Mesyuarat agung kali ini benar-benar menyentuh tentang Apa Peranan Ulama dalam suasana sekarang. Orang bukan Islam seperti Cina dan India, sudah mula tertarik dengan Islam. Bagaimana Ulama hendak mempastikan mereka semakin sukakan Islam dan akhirnya menganut Islam?

Di samping itu, yang dibangkitkan adalah Ulama yang berada di Dungun tidaklah sedikit. Tetapi sejauh mana Urusan Ulama Dungun memanipulasikan mereka dalam usaha memantapkan lagi kepimpinan Ulama dalam PAS di Dungun khasnya dan Malaysia amnya?

Actually, saya benar-benar mengharapkan sahabat-sahabat yang telah tamat pengajian agama di Universiti al-Azhar khususnya, dan institusi tempatan amnya, agar dapat sama-sama berganding bahu, bersatu-padu, bekerjasama dalam memantapkan Islam di kalangan masyarakat yang ada sekarang yang sememangnya mereka amat dahagakan ilmu agama terutama kepada golongan pemuda/di. Tidak lupa agar dapat memberi komitmen yang tidak berbelah-bagi untuk memastikan kepimpinan PAS di masa akan datang adalah di kalangan Ulama'.

Mesyuarat agung tersebut berakhir jam 6.15 petang. Diakhiri dengan bacaan doa dan tasbih kaffarah serta surah al-Asr.

posted by Abu Mus'ab @ 11:02 PTG  
5 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::