:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MUSIBAH AKAN MENIMPA APABILA ...(III)
Jumaat, April 10, 2009

Musibah Akan Menimpa Apabila ...

Pengajaran dari Hadis

1- Tidaklah zahirnya perkara keji dalam sesuatu kaum itu sehinggakan mereka terang-terang melakukannya melainkan mereka akan ditimpa penyakit taun dan penyakit yang tidak pernah berlaku sebelum mereka.

Bala bencana adalah sebagai ujian kepada orang yang beriman untuk memantapkan keimanan dan membetulkan keadaan akibat kecuaian yang berlaku. Namun ia adalah ancaman Allah kepada orang yang tidak beriman walaupun dia orang Islam.

Kegawatan sosial yang berlaku seperti pelacuran, penzinaan, pencabulan, rompakan bersenjata, sumbang mahram, penagihan dadah dan arak adalah dimurkai Allah yang mungkin menyebabkan sesuatu bala menimpa masyarakat. Apabila bala menimpa ia akan menimpa umum samada orang berdosa atau orang yang tidak berdosa, janji Allah telah menjadi kenyataan. Banyak penyakit yang timbul sekarang ini hasil daripada perbuatan jenayah tersebut. Yang paling menakutkan ialah HIV dan AIDS yang sehingga kini masih tidak ada ubat yang dapat merawatnya.

Masalah kegawatan sosial ini tidak mungkin diatasi melainkan dengan kembali kepada penyelesaian dan hukuman yang telah ditetapkan Allah kerana Pencipta manusia ini sememangnyalah yang lebih mengetahui masalah dan penyelesaian kepada masalah yang menimpa manusia itu. Hukuman kepada jenayah-jenayah ini seperti Hudud, Qisas dan Ta'zir adalah sebaik-baik rawatan dan pencegahan kepada manusia.

Tanggungjawab mencegah maksiat adalah tanggungjawab bersama hasil dari arahan Allah dan RasulNya dalam banyak al-Quran dan hadis Nabi Muhammad SAW.

Bersambung ...

posted by Abu Mus'ab @ 1:20 PG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::