:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SEKALI SEBULAN
Khamis, April 16, 2009

Sekali Sebulan

Salam sahabat-sahabat sekalian, mudah-mudahan kita berada di dalam keadaan sihat walafiat, dalam kerahmatan, keberkatan, dan keampunan dari Allah taala. Aamiiinn...

Apa yang sekali sebulan ni. Saya main Futsal. Hehehe.. Kalu ikut jadual, 2 kali sebulan yang melibatkan ajk pemuda dun Paka. Kalu ikutkan, sampai di Platform pun, saya diajak untuk berfutsal tiap-tiap minggu. Tapi biasalah, saya ni bukan jenis yang suka bersukan. Kalu untuk Pemuda PAS, insyaAllah saya akan turut serta.

Sakit bukan main lagi. Malam tadi, main futsal yang melibatkan semua ajk pemuda PAS Dun Paka, dalam sejarah, masuk padang, tak keluar-keluar sehinggalah selesai permainan selama sejam. Lembik rasa, ni rasa sengal-sengal habis urat dalam tubuh badan ni. Biasalah kan. Tahan seminggu. Lepas tu, ok semula kan.

Semasa laksanakan rutin mingguan, Kuliah Zohor di salah satu pusat perindustrian kat Paka, Kuliah Tafsir. Saya tertarik nak berkongsi satu pemahaman tentang Islam. Memandangkan kita mesti menganut agama Islam dengan bersifat SYUMUL, maka dalam ayat akhir, 8, Surah at-Takaasur, Allah taala telah berfirman yang bermaksud: "Kemudian pada hari itu sememangnya kamu akan ditanya tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu)".

Berdasarkan ayat ini, Allah taala mengingatkan kepada kita semua selaku manusia yang memiliki aqal yang waras, berpindidikan agama yang tinggi, luas pengalaman, bahawa manusia nanti di akhirat kelak akan ditanya tanggungjawabnya (amanah) mengenai kurnia yang dinikmatinya di dunia, yang telah dimegah-megahkannya itu samada berupa keamanan, kesihatan, kelazatan dalam makan dan minum, tempat tidur (rumah) mahupun kenderaan, handphone, komputer, dan segala bentuk kenikmatan-kenikmatan lain yang telah dinikmatinya.

Alangkah eloknya, bahagianya, beruntunglah, senanglah kehidupan di dunia ini dan telah mendapat pahala di akhirat kelak bagi mereka yang menggunakan segala kenikmatan yang dimiliki di atas ke arah jalan yang Allah taala redhai. Seperti menggunakannya untuk tujuan menegakkan Islam, menguatkan Islam, memperhebatkan Islam, dan meletakkan Islam hebat di mata dunia sekarang.

Tetapi sebaliknya, rugilah, celakalah, binasalah, musnahlah kehidupan di dunia dan dosalah balasannya bagi mereka yang menggunakan segala nikmat yang diperolehinya seperti yang disebut tadi ke arah jalan yang Allah taala murkai. Seperti menggunakannya bertujuan menjatuhkan Islam, melemahkan Islam, menghilangkan gah Islam, dan meletakkan nilai Islam kecil di mata dunia ini.

Ya Allah... Mudahkanlah bagi kami untuk menyukuri nikmatMu dan menunaikan hak yang dipertanggungjawabkan, agar dapat kami memberikan jawapan ketika dikemukakan pertanyaan kepada kami di akhirat kelak. Aamiinn Ya Rabbal 'Aalamiin...
posted by Abu Mus'ab @ 2:33 PTG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::