:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SYUBHAH VIRUS BAHAYA
Isnin, Mei 18, 2009

Jauhkan Perkara Syuhbah

Seringkali saya terdengar, dan melihat kerenah sahabat-sahabat saya semacam tidak perihatin kepada produk-produk yang syubhah ini. Pelbagai alasan dicipta semata-mata hendak memakan, meminum, mengguna, dan memiliki produk yang syubhah ini.

Kita mesti memahami dan menerima terhadap segala ketetapan yang telah ditentukan oleh Jumhur Ulama berkenaan hal ini. Apatah lagi ketetapan ini ada disebut dalam al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.

Dalam melaksanakan kerja Islam, meninggalkan atau menjauhkan diri daripada melakukan perkara yang syubhah merupakan satu cara bagaimana untuk Sastain dalam perjuangan Islam. Saya pernah menyebut hal ini sebelum ini. Bukan untuk menghalang, tetapi sebagai tanda sayangkan sahabat-sahabat sekalian. Mudahan di masa akan datang, tidak tergolong di kalangan mereka yang rugi. Jua tidak menyesal dan tidak mengundang pelbagai masalah dan jiwa akan tenteram. Mudah untuk menyelesaikan sebarang masalah dan senang untuk mengevolusikan kegiatan yang baru dalam gerakan Islam.

Al-Quran, as-Sunnah, Ijma' Ulama dan Qias merupakan panduan utama dalam kehidupan kita. Baik dalam ibadat, ekonomi, pendidikan, budaya hidup, jenayah, politik, berkeluarga dan lain-lain. Jadi sekiranya apa yang kita lakukan ini berdasarkan kepada kehendak nafsu kita yang cenderung kepada hilangnya keberkatan dan kerahmatan, maka amat malanglah kehidupan bagi seseorang itu.

Marilah kita sama-sama menerima dan beramal dengan segala panduan, arahan, larangan dan tunjuk ajar samada dari al-Quran, as-Sunnah, dan alim ulama serta orang yang alim akan hal tersebut. Jika inginkan KEBERKATAN dan KERAHMATAN dalam kehidupan kita, samada dalam ibadat, berkeluarga, berjuang Islam, berpolitik, berkerjaya, berpendidikan, bermasyarakat, berekonomi dan lain-lainnya, maka hendaklah menjauhkan diri daripada memakan, meminum, dan menggunakan produk yang Syubhah ini, apatah lagi yang haram.

Berfikirlah, Berlapang Dadalah, Elakkan Perkara Yang Syubhah demi kebaikan diri, keluarga dan Jemaah ISLAM.. PAS !
posted by Abu Mus'ab @ 9:07 PG  
4 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::