:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

HUKUM PEREMPUAN MEMAKAI SELUAR PANJANG
Selasa, Julai 07, 2009

Hukum Perempuan Memakai Seluar Panjang


1 ) Menurut Syeikh 'Atiyyah Shaqr rahimahullahu taala (Mantan Pengerusi Lajnah Fatwa al-Azhar al-Syarif): "Sebenarnya, pada dasarnya seluar panjang itu lebih kemas menutup aurat lelaki dan perempuan, dan tidak ada aib dan cela seluar panjang yang dipakai mereka sekarang ini, cuma bagi perempuan pula ia menonjolkan dan memperlihatkan anggota badan dan punggungnya dengan rupa yang menggiurkan sekalipun tidak bewarna-warni yang mengundang perhatian. Kalaulah seluar perempuan itu bewarna-warni tetapi ia meletakkan pula di luarnya kain lain yang menutupi anggota-anggota yang boleh menimbulkan fitnah di samping menghalang bentuk rupanya (dari dilihat dan diketahui orang lain) maka sudah tentu hukumnya tidak mengapa. (Mausuah al-Usrah: m/s 99)

2 ) Menurut Profesor Dr. Wahabah al-Zuhaili hafizohullahu taala (Pengarang Kitab al-Fiqhul Islami Wa Adillatuh) dalam bukunya Fatawa Mua'sirah muka surat 191 ketika ditanya tentang hukum gadis atau perempuan memakai seluar panjang. Beliau menjawab hukumnya haram kerana ia sempit (ketat) yang boleh menampakkan bentuk badan yang boleh menimbulkan fitnah. Begitu juga kerana ia menyerupai kaum lelaki kerana Allah taala melaknat perempuan-perempuan yang menyerupai lelaki. Akan tetapi jika ia memakai pakaian-pakaian luar (baju atau jubah) dengan syarat pakaian luar itu longgar serta menutupi seluar serta labuh sehingga ke paras bawah lutut maka hukumnya Harus.

3 ) Menurut Syeikh Ismail Usman Zain al-Yamani al-Makki rahimahullahu taala (Ulama' Besar Mazhab al-Syafi'e di Tanah Suci Makkah al-Mukarramah), perempuan yang memakai seluar panjang di atasnya (diluarnya) ada pakaian (baju atau jubah) yang labuh sampai ke lutut lalu seluar hanya dilihat oleh orang lain hanya dari paras lutut hingga ke kaki sahaja maka hukumnya tidak Haram dengan syarat seluar itu tidak jarang atau ketat sehingga menampakkan kecantikan tubuhnya kerana ia termasuk dalam hadis perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang. Alasannya kerana seluar bukan pakaian yang khusus bagi lelaki. Cuma yang haram bagi perempuan ialah membuka auratnya atau sebahagian auratnya di hadapan lelaki ajnabi.

Kesimpulan:

Daripada penjelasan para ulama di atas maka perempuan samada remaja, orang dewasa, para isteri, janda, orang tua yang memakai seluar ketat sedangkan bajunya singkat maka hukumnya Haram kerana menampakkan punggungnya.

posted by Abu Mus'ab @ 10:51 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::