:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

MUKHAYYAM TARBAWI
Isnin, Julai 06, 2009


Mukhayyam Tarbawi

LUBUK AIR MENANGIS: Khamis, 02 Julai 2009, Saya telah dijemput untuk bersama-sama dalam satu Mukhayyam Tarbawi yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Pemuda Cawangan Kuala Paka. Kebetulan saya adalah Naqib untuk Usrah JPC tersebut.

Telah lama saya tidak berada dalam aktiviti lasak seperti ini. Last sekali ialah pada tahun 2004. Antara aktiviti yang Wajib dalam Tarbiyyah iaitulah Mukhayyam. Setiap kepimpinan mesti mengadakan aktiviti ini. Setelah berbulan-bulan adakan Usrah, adakah Tamrin, maka klimaksnya dalam tarbiyyah adalah Mukhayyam. Dalam aktiviti inilah, melihat sejauh mana kekuatan fizikal kita, sifat toleransi sesama ahli usrah kita dan sejauh mana pemahaman tentang bersatunya dalam kerja jemaah.

Perjalanan bermula pada jam 09.15 pagi dengan menaiki motorsikal ke tempat berkumpul, kemudian menaiki 4WD menuju ke Hutan Hulu Paka, kemudian berjalan kaki menyelusuri hutan tersebut, dan akhirnya berjalan di dalam air sungai menuju ke Lubuk Air Menangis, Jeram 1 yang kesemua perjalanan tersebut memakan masa 3 jam dengan jarak hampir 50 km. Kami keluar (pulang) pada keesokannya hari Jumaat, sampai di rumah jam 12.15 tghari.

Bukan senang nak mengharunginya. Alhamdulillah, kebetulan aktiviti antara aktiviti yang saya minati. Jadi tak letih mana lah. Dengan berpendirian bahawa lauk untuk makan nasi ada dalam sungai, jadi dengan usaha sahabat-sahabat ahli usrah, tawakkal kepada Allah, dapatlah menikmati hidangan tengahari, malam dan pagi, alhamdulillah..

Untuk seterusnya, sahabat boleh melihat antara foto-foto yang diambil dalam Mukhayyam tersebut. Untuk lebih banyak foto, sila lawat http://www.syababpaka.blogspot.com/.









posted by Abu Mus'ab @ 7:33 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::