:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BISIKAN RAMADHAN
Selasa, Ogos 25, 2009

Bisikan Ramadhan

Salam sahabat-sahabat sekalian. Hari ini dah masuk hari ke-4 kita berpuasa. Tentu pelik kan kenapa lama ana tak post artikel. Sebenarnya tak kesempatan masa dalam bulan Ramadhan ni. Tika nukilan ini dipostkan, ana berada di pelantar minyak. Jadi ambik sedikit di sana untuk sama-sama berkongsi ilmu Allah yang berkaitan dengan kelebihan Ramadhan Kariim ini. Semoga kita semua dapat mengambil pengiktibaran dalam menghabiskan saki-baki umur kita.

Salman r.a meriwayatkan bahawa pada akhir bulan Syaaban Rasulullah SAW memberikan khutbah kepada kami dan bersabda: "Wahai manusia, telah datang sekarang satu bulan yang mulia (agung), bulan yang paling diberkati yang mana terdapat di dalamnya satu malam yang tersangat besar kelebihannya daripada 1000 bulan. Inilah bulan yang mana Allah mewajibkan pada siang harinya untuk berpuasa. Dan Dia telah menjadikan Solat Terawih sebagai sunnah di malam itu. Barangsiapa yang ingin mendekatkan dirinya kepada Allah dengan melakukan satu amalan fardhu, kepadanya akan diganjari sebanyak amalan fardhu yang dilakukannya pada masa-masa yang lain. Dan barangsiapa yang melakukan satu amalan Fardhu, kepadanya akan diganjari sebanyak 70 amalan fardhu yang dilakukannya di masa-masa yang lain. Sesungguhnya ini adalah sebuah bulan kesabaran, dan ganjaran bagi kesabaran yang sejati ialah Jannah (Syurga). Ini juga adalah bulan simpati terhadap saudara-saudaramu. Ini adalah bulan di mana rezeki bagi orang yang benar-benar beriman ditambah. Barangsiapa memberi makan orang yang berpuasa, sebagai pembuka puasanya (pada masa matahari terbenam), kepadanya adalah keampunan terhadap dosa-dosanya dan pembebasan daripada api Jahannam (Neraka), dan untuknya ganjaran yang sama (dengan orang yang diberinya makan) tanpa mengurangkan pahala orang itu sedikitpun."

Maka kamupun berkata: "Wahai Rasulullah, tidak semua daripada kami mempunyai sesuatu untuk diberikan kepada orang yang berpuasa itu bagi membuka puasanya." Rasulullah SAW menjawab: "Allah mengurniakan ganjaran yang sama ini kepada sesiapa yang telah memberikan kepada orang yang berpuasa bagi membuka puasanya walaupun hanya dengan sebiji tamar atau seteguk air ataupun sekali sisipan susu."

"Inilah bulan yang pada permulaannya membawakan kerahmatan Allah, pada pertengahannya memperolehi keampunanNya dan di akhirnya mendapat kebebasan daripada api Neraka Jahannam."

"Dan di dalam bulan ini kita hendaklah melakukam terus sebanyak-banyaknya akan 4 perkara, 2 daripadanya untuk mendapat keredhaan Allah taala sementara yang 2 lagi yang mana tanpanya kamu tidak dapat melakukannya."

"2 yang dapat menyukakan Allah ialah dengan kamu membaca kalimah Tahlil (Laa ilaaha illallah), dan perbanyakkan bacaan Istighfar. Dan 2 lagi yang tanpanya kamu tidak melakukannya ialah memohon pengharapan kepada Allah untuk memasuki Syurga dan meminta perlindungan kepadaNya daripada api Neraka Jahannam."

"Dan barangsiapa memberikan seseorang yang berpuasa akan air sebagai minuman, Allah akan membenarkannya untuk meminum daripada telagaKu, sekali minum yang selepas meminumnya dia tidak akan merasa dahaga sehinggalah dia masuk ke dalam Syurga (Jannah)."
Riwayat Ibnu Khuzaimah
posted by Abu Mus'ab @ 7:03 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::