:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KELEBIHAN SAHUR
Khamis, September 03, 2009

Kelebihan Sahur


Ibnu Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah Sollallhu 'alaihi wasallam telah bersabda: "Sesungguhnya Allah taala dan para malaikat-Nya mengirimkan rahmat ke atas mereka-mereka yang memakan sahur." (Riwayat at-Tabrani)

Jumhur Ulama telah bersepakat bahawa menyatakannya sebagai Mustahab. Ramai yang terlepas ganjaran yang amat besar ini kerana kemalasannya. Sesetengahnya setelah selesai Solat Terawih, terus bersahur dan terus pergi tidur. Betapa rugi besarnya rahmat yang telah mereka rugikan. Waktu sahur yang terbaiknya adalah 2 jam sebelum masuk waktu Subuh. Perlu diingatkan bahawa bersahur pada waktu yang paling lewat adalah lebih besar lagi pahalanya daripada bersahur pada awal waktu.

Rasulullah Sollallhu 'alaihi wasallam pernah bersabda yang bermaksud: "Perbezaan di antara puasa kita dengan (puasa) ahli-ahli Kitab (Yahudi dan Kristian) adalah terletak di atas makanan yang dimakan ketika bersahur. Mereka tidak bersahur."

Abdullah bin Harith radhiallahu 'anhu telah meriwayatkan bahawa salah seorang daripada para sahabat telah bertanya: "Sekali aku menziarahi Rasulullah Sollallhu 'alaihi wasallam pada masa Baginda sibuk dengan memakan sahur. Kemudian Rasulullah Sollallhu 'alaihi wasallam pun bersabda: "Inilah perkara (bersahur) yang penuh dengan keberkatan di mana Allah telah mengurniakannya ke atasmu. Janganlah tinggalkannya."

Hari ini dah masuk hari yang ke-13, jadi dengan baki hari yang masih ada, janganlah kita lepaskan peluang keberkatan yang Allah kurniakan ini kepada kita. Allah....

posted by Abu Mus'ab @ 11:57 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::