:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

KEADAAN PAKSAAN YANG DIBENARKAN II
Khamis, Disember 31, 2009

Harta Benda, Pangkat dan Keluarga

Allah taala menolak alasan hubungan keluarga bagi memberi ketundukan dan kesetian kepada kekufuran.

Firman Allah taala dalam Surah at-Taubah, ayat 23 yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman, janganlah kamu jadikan bapa-bapa kamu dan saudara-saudaramu menjadi wali jika mereka lebih mengutamakan kekafiran di atas keimanan, dan sesiapa di antara kamu yang berwalikan mereka maka mereka itulah orang-orang zalim".

Lihatlah betapa Allah taala tidak mengizinkan hubungan keluarga yang paling hampir sebagai alasan untuk memberi wala' (kesetiaan, kepimpinan, kebersamaan) kepada orang kafir. Oleh itu lebih tidak mengizinkan lagi untuk dijadikan alasan kepentingan harta benda, pangkat dan segala perhiasan dunia ini, bahkan Allah taala telah berfirman dalam Surah at-Taubah ayat 24 yang bermaksud:

"Katakanlah (Wahai Muhammad), jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluarga kamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu bimbangkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu kasihi (cintai) daripada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad pada jalan-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (pembalasan-Nya), dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang Fasiq".

Seterusnya Allah taala memberi amaran kepada orang-orang yang memberi kesetiaan dan ketundukan kepada orang Yahudi dan Nasrani dengan firman-Nya dalam Surah al-Maidah ayat 51-52 yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi walimu (pemimpin dan penolong), sebahagian mereka adalah wali kepada sebahagian yang lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi wali, maka sesungguhnya orang itu termasuk di dalam golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim. Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya (orang-orang Munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bala bencana", mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya) atau keputusan dari sisi-Nya. Maka kerana itu, mereka akan jadi menyesal di atas apa yang mereka rahsiakan di dalam hati mereka".

Oleh itu, maka tidak boleh dijadikan alasan kepentingan harta benda, pangkat dan keluarga. Yang boleh dijadikan alasan paksaan ialah seperti yang berlaku kepada Amar bin Yasir dan keluarganya radhiallahu anhu yang menjadi sebab turunnya ayat rukhsoh (kelonggaran) dalam menghadapi paksaan dengan syarat hatinya tidak redha sekali-kali dengan kekufuran itu.

Apabila tidak ada lagi paksaan, maka tidak ada lagi rukhsohnya. Berkata al-Imam Qurtubi: "Telah menjadi Ijma' Ulama bahawa orang yang dipaksa dengan kekufuran lalu dia memilih mati dibunuh adalah Syahid dan mendapat pahala yang lebih besar dan lebih baik daripada orang-orang yang menerima Rukhsoh. Itulah yang berlaku kepada Ashabul Ukhdud yang disebut ceritanya di dalam al-Quran, dan itulah yang disabdakan oleh Rasulullah SAW mengikut riwayat Khabab bin al-Arat r.a yang bermaksud:

"Sesungguhnya adalah orang sebelum kamu ada yang ditanam hidup-hidup dan digergaji dari atas kepalanya sehingga terbelah dua, dan adakalanya dikupas dengan sikap besi mengenai daging dan tulang. Keadaan begitu tidaklah menggoyangkan pegangannya terhadap agama". (Riwayat Imam Bukhari)
posted by Abu Mus'ab @ 8:44 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::