:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BAJU PAS
Rabu, Januari 13, 2010

Baju PAS

Dalam suasana sibuk dengan pelbagai isu yang melanda umat Islam di Malaysia ini, khususnya Isu Nama Allah taala, terkadang ingin juga melemparkan pandangan, tetapi, saya rasa dah memadai sahabat-sahabat di rangkaian lain melakarkannya. Cuma saya nak mengajak sahabat-sahabat sekalian, agar berfikir sejenak, merenung sedetik, kenapa perkara seperti ini berlaku? Sama-sama berfikirlah yer...

Malam tadi, tika saya membentangkan satu tafsiran ayat Allah taala dalam surah al-Imran ayat 139 yang bermaksud: "Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa Yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang Yang tertinggi (mengatasi musuh Dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang Yang (sungguh-sungguh) beriman".

Satu hari, sahabat saya telah memakai baju yang ada logo PAS, memang dia suka memakai baju PAS, ke Pasar, Shopping Complex, Kuala Lumpur, Tempat Peranginan, Jalan-jalan bawa keluarga bersiar-siar, Jumpa Kawan, dan ke mana-mana sahaja. Dia tidak ada rasa malu, baginya biasa sahaja.

Agak-agaknya, ada tak puak UMNO yang berani memakai pakaian yang ada logo BN atau UMNO di tempat-tempat tadi. Setakat pengamatan saya, mereka tidak berani (penakut). Jika ada yang pakai juga, orang itu secara cari nahas untuk di 'Boooo'.

Tetapi, sahabat saya ni, alhamdulillah, setiap kali dia memakainya baju PAS ni, tidak ada apa-apa yang nak dibimbangkan dan digusarkan. Malahan, mendapat sokongan pulak oleh masyarakat pada hari ini.

Bagi saya, benarlah firman Allah taala di atas, seseorang yang memperjuangkan agama-Nya, memuliakan seruan-Nya, mengagungkan panduan-Nya, membesarkan kalimah-Nya, bagi mereka tiada ketakutan dan kesedihan yang menimpa. Bahkan Allah taala mempermudahkan urusan kehidupannya di bumi ini dengan penuh keberkatan dan kerahmatan.

Bagi mereka yang tidak faham, yang menyatakan bahawa kebersamaan dalam Jemaah Islam (PAS) yang melampau dianggap Ta'sub dan Fanatik adalah amat bertentangan dengan panduan Islam. Saya pernah menyatakan sebelum ini tentang salah tafsiran Ta'sub dan Fanatik. Rasanya sahabat masih mengingatinya.

Kebersamaan dan kecenderungan kita terhadap Jemaah Islam (PAS) adalah satu tuntutan, suatu yang lazim, perkara yang mesti, hukuman yang wajib. Bukan satu sifat keta'suban dan kefanatikan. Sesungguhnya ta'sub dan fanatik ini adalah dikhususkan kepada mereka yang bersama-sama dan cenderung kepada golongan yang menentang Islam, golongan yang kejam, zalim, jahat, mungkar, melakukan maksiat.

Sahabat-sahabat yang berpendidikan tinggi haruslah memahami perkara ini. Ilmu Allah taala ini adalah luas. Al-Quran diturunkan dengan 6236 ayat, yang menuntut kepada kita semua, khusus golongan Huffazul Quran menghayati dan mendalaminya. Bukan setakat membaca dan menghafalnya sahaja. Ketaqwaan dan Keimanan (keyakinan) menuntut kepada Pengorbanan. Fikir-fikirkanlah...
posted by Abu Mus'ab @ 1:01 PG  
7 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::