:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

PENYAKIT TERKINI II
Selasa, Januari 05, 2010

Penyakit Terkini II

Menyebut berkenaan Infaq Fi Sabilillah, yang paling aula adalah infaq harta benda yang kita miliki. Walaupun dengan RM1 sehari, sudah memadai dan sudah melepasi daripada tergolong di kalangan mereka yang bakhil, yang malaikat cukup mengutuk dan mendoakan kecelakaan bagi mereka yang kedekut untuk berinfaq pada setiap hari.

2- Hawa Nafsu. Hawa nafsu merupakan antara penghalang yang cuba menghalang manusia daripada beribadat terhadap Allah taala. Hawa nafsu berkait rapat dengan kehendak dan jiwa seseorang. Sememangnya sekiranya hawa nafsu tidak dikekang, maka terjadilah apa yang berlaku pada hari ini. Kerasnya hati untuk menerima kebenaran, kerasnya hati untuk membuat kebaikan dan perubahan, kerana terikut-ikut dengan hawa nafsu.

Sebab itulah, dalam mengekang hawa nafsu yang jahat ini, Allah taala telah menyebutkan dalam al-Quran, Surah an-Naazi'aat ayat 40-41 yang bermaksud:

40. Adapun orang Yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu, -
41. Maka Sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya.

Orang yang beriman dan bertaqwa sahaja akan dapat mengekang hawa nafsu ini. Keyakinan dan rasa takut kepada Allah taala di mana sahaja jua berada inilah yang akan memenjarakannya dan memelihara diri daripada terjebak ke kancah kemaksiatan kesan mengikut hawa nafsu yang jahat lagi merugikan.

3- Dunia Diutamakan. Inilah reality yang berlaku terhadap kebanyakkan orang Islam pada masa sekarang. Tidak kira samada dia orang Melayu, Arab dan bangsa lain. Masing-masing mementingkan kehidupan dunia semata-mata. Mendahulukan anak pinak, isteri-isteri, kaum kerabat, mementingkan kerjaya, kedekut harta benda, sangat berkira, sanggup menghabiskan duit untuk menghiasi rumah dan seumpamanya. Sedangkan dunia adalah kehidupan sementara waktu sahaja.

Dunia tempat mencari bekalan dan mengumpul amalan-amalan yang dapat digunakan sebagai pembenteng dan syafaat diri ketika berada di alam barzakh dan alam akhirat akan datang. Berkata seorang ulama': "Dunia apabila dikejarnya oleh seseorang, ia akan semakin melarikan diri daripada orang itu. Tetapi dunia apabila seseorang itu melarikan diri daripadanya, ia akan mengejar orang itu".

Dunia merupakan jambatan untuk ke alam hakiki. Bukan sebagai matlamat, hanyalah alat semata-mata. Hari ini, ramai yang takut akan kehilangan dunia. Kenapa berlaku sedemikian? Allah taala telah berfirman dalam Surah ad-Dhuha, ayat 4 yang bermaksud: "Dan Sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya".

4- Orang Yang Merasakan Dia Senantiasa Betul. Iaitulah satu virus yang biasanya wujud di kalangan golongan ilmuan, yang cerdik pandai, yang tidak perlu bergantung kepada orang lain, tidak perlu mendengar nasihat orang lain, yang tidak perlu ditegur, tidak perlu ditarbiyyah, tidak boleh dikritik, yang juga mementingkan diri sendiri. Walaupun demikian, virus ini tak terlepas di kalangan mereka yang bodoh sombong, jahil tukil dan seumpamanya.

Teringat satu kalam seorang ahli bijaksana: "Apabila kau ditegur tentang kebaikan oleh rakan sebayamu, anggaplah mereka ini kasihkan kamu, bukannya tunjuk baik. Apabila kau ditergur oleh orang muda dari kamu, anggaplah itu kata-kata orang yang masih sedikit dosanya berbanding kamu. Apabila kau ditegur oleh orang yang lebih tua dari kamu, anggaplah mereka ini telah banyak beramal daripada kamu."

Mengenepikan kepentingan diri, sanggup mengorbankan harta benda, tenaga, waktu dan jiwa adalah merupakan pendahuluan yang membantu kepada kejayaan kerja-kerja amal jamai'e. Umat Islam adalah umat yang memerlukan pengorbanan yang sedemikian rupa sehingga mereka berjaya mewujudkan kerja-kerja jamai'e yang berupaya menghasilkan cita-citanya.

Oleh kerana itu, sifat-sifat seperti bakhil, mengikut hawa nafsu, mementingkan dunia dan tertarik hanya dengan pendapat sendiri adalah merupakan sifat-sifat yang perlu dihapuskan dari diri mereka yang berada di dalam Jemaah Islam khususnya.
posted by Abu Mus'ab @ 4:07 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::