:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SEGALA NIKMAT AKAN DIPERSOALKAN
Selasa, Januari 19, 2010

Segala Nikmat Akan Dipersoalkan

Allah taala telah berfirman di dalam al-Quran dalam Surah at-Takathur, ayat 8 yang bermaksud: "Kemudian pada hari itu sememangnya kamu akan ditanyai tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu).

Dalam ayat ini, Allah telah menyatakan bahawa manusia nanti di akhirat akan ditanya tanggungjawabnya mengenai kurnia/ nikmat yang dinikmatinya ketika di dunia, yang telah dimegah-megahkannya itu samada berupa keamanan, kesihatan, kelazatan dalam makan minum, tempat tinggal mahupun kenderaan dan kemudahan-kemudahan lain yang dinikmatinya.

Inilah yang perlu kita muhasabahkan bersama-sama. Sejauh mana nikmat-nikmat yang kita nikmati pada hari ini, kita manfaatkan ke jalan yang sepatutnya. Khususnya ke jalan Allah taala. Duit gaji kita, kereta baru kita, rumah batu kita, handphone kita, laptop kita, kemahiran kita, idea fikiran kita, ilmu kita, dan seumpamanya, ke mana kita manfaatkannya?

Sekiranya, nikmat-nikmat tadi, tidak dimanfaatkan untuk ke jalan Allah taala, iaitu, bakhil untuk gunakan duit gaji untuk berinfaq, sayang nak gunakan kereta baru untuk pergi ke program Jemaah, sayang nak gunakan rumah sebagai tempat untuk adakan berbincang atau usrah, bimbang kehabisan kredit handphone untuk menghubungi penceramah atau pentazkirah, sayang nak gunakan laptop untuk kerja-kerja komputer, malas nak gunakan kemahiran yang ada untuk kepentingan Islam. Inilah fenomena yang berlaku pada hari ini.

Pernah seorang ulama haraki pernah menyebut: "al-Waziifatul laisat hadafat, walaakin al-waziifatul hiyal wasiilah". Dalam hal ini, nyatalah matlamat kita bekerja adalah bukan leka untuk mengumpulkan harta, sibuk membina rumah batu, bukan menjadi penghalang kepada untuk aktif bergerak dalam PAS, bahkan kerjaya yang kita usahakan masa kini adalah sebagai wasiilah, alat untuk mencapai matlamat yang utama, yang tak lain tak bukan adalah untuk melihat Islam tertegak di bumi Malaysia ini, yang akhirnya mengharapkan KEREDHAAN Allah taala hidup di muka bumi ini.

Jadi, saya nak mengajak sahabat-sahabat sekalian, agar dapat sama-sama menjadi mata rantai perjuangan Islam di Malaysia ini, yang pastinya sama-sama mendokong perjuangan PAS. Sama-sama kita meng'Gah'kan isi al-Quran yang telah dihafal sebanyak 30 juzu' dengan merealisasikan dalam kehidupan kita seharian, bukan setakat di bibir sahaja.
posted by Abu Mus'ab @ 5:38 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::