:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SYUKUR YANG SEBENARNYA
Rabu, Januari 20, 2010

Syukur Yang Sebenarnya

Dalam akhir ayat 144, surah al-Imran, Allah taala telah berfirman yang bermaksud: "Dan Allah akan memberi balasan kepada orang yang berterima kasih". Ayat ini merujuk kepada makna Syukur yang sebenarnya.

Dalam satu kitab tafsir ada menyebutkan berkenaan dengan ayat di atas iaitu orang-orang yang berterima kasih itu ialah yang teguh memegang agamanya, dengan tidak berpaling tadah, bahkan mensyukuri Allah yang telah memberikannya petunjuk dan hidayah. Allah berjanji akan menolong orang yang telah menolong-Nya iaitu orang yang mempertinggikan agama-Nya dan meletakkan kalimah Allah paling tinggi dari agama yang lain-pasti Allah akan laksanakan janji-Nya.

Inilah makna Syukur yang sebenarnya. UMNO pada hari ini, dengan kejahilannya dan kedegilannya untuk menerima kebenaran, bahkan ada juga manusia-manusia yang mengatakan bahawa dia adalah beriman dan ahli Syurga, menganggap bahawa 'Syukur' adalah semata-mata berterima kasih dengan kewujudan sekolah, pagar sekolah, jambatan, jalan raya, binaan yang canggih, kemajuan yang terkini, ada elektrik, ada air paip, mendapat duit ehsan dan lain-lainnya.

Sungguh malang puak-puak ini. Saya pun berasa amat terkilan dengan sikap pimpinan UMNO yang sanggup membiarkan rakyat jelatanya dalam keadaan terus tertipu, terus jahil dan hanyut dibuai dunia yang penuh tipu daya ini. Apatah lagi kepada mereka-mereka yang telah memiliki Sarjana Muda, Sarjana dan PHD dalam bidang agama, ada juga di kalangan mereka yang takut untuk menjelaskan kebenaran yang terkandung di dalam al-Quran dan al-Hadis SAW.

Sebab itulah, isi al-Quran dan al-Hadis mesti diamalkan, bukan setakat dihafal di bibir sahaja. Mesti dipraktikkan dalam diri mereka yang membacanya dan menghafalnya. Jangan kerana sebab ego, sombong, dan berasa diri dah tak perlu dibimbing, dinasihati dan ditarbiyyah, mengakibatkan akhirnya diri mendapat celaka seterusnya jauh daripada mendapat Rahmat dan Berkat Allah taala dalam kehidupan seharian.
posted by Abu Mus'ab @ 1:54 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::