:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BALASAN ORANG YANG MENYEKAT AJARAN ISLAM
Ahad, Mac 14, 2010

Orang Yang Menyekat/ Menghalang Ajaran Islam

Firman Allah taala dalam Surah al-Baqarah ayat 114 yang bermaksud: "Dan siapakah Yang lebih zalim daripada orang-orang Yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk (sembahyang dan) menyebut nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? orang-orang Yang demikian, tidak sepatunya masuk ke Dalam masjid-masjid itu melainkan Dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara Yang mereka lakukan itu). mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa Yang amat besar."

Daripada Firman Allah taala di atas, menyatakan dengan jelasnya bahawa tidak ada orang paling zalim daripada orang-orang yang menghalang-halangi rumah Allah, tempat berbuat ibadat kepada Allah yang disebut nama Allah di dalamnya, diletakkan di dalamnya sekatan dan halangan, iaitu usaha yang menjadikan kerosakan dan keruntuhannya. Samada orang melakukannya itu Nasrani mahupun Majusi atau sesiapa sahaja, walaupun dia padangan mata kasar, menganut agama Islam, maka orang inilah yang terlebih zalim dan menzalimi.

Juga diperkatakan dalam ayat ini, jaminan daripada Allah taala kepada orang-orang yang beriman, bahawa orang-orang yang menjadi penghalang yang disebutkan tadi, tiada akan berani memasuki rumah Allah itu, kerana Allah akan mengurniakan daya kekuatan iman kepada orang-orang Mu'min, sehingga bilamana kekuatan iman yang sebenarnya telah lahir dari orang-orang yang beriman, nescaya mereka semua akan gentar, timbul rasa takut, untuk hendak memasuki rumah Allah itu ketika melihat keras dan kukuhnya iman orang-orang yang beriman itu.

Akhirnya, orang yang menjadi penghalang itu kelak di dunia ini akan mendapat kehinaan yang akibatnya mendapat malu, kerendahan, terbunuh, tertawan, membayar cukai, dan seumpama dengannya, sedang di akhirat pula, akan menanti azab yang besar.

Jadi, ingatlah mereka yang cuba hendak menyekat dan menghalang tersebarnya ajaran Islam di dunia ini. Jangan menyesal di kemudian hari. Masih ada masa lagi untuk sama-sama membetulkan keadaan. Jadilah mereka yang benar-benar takut kepada Allah taala.
posted by Abu Mus'ab @ 12:49 PG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::