:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

IMAN WAJIB DIPELIHARA DAN DIPERTAHANKAN
Isnin, Mac 08, 2010

Iman Wajib Dipelihara dan Dipertahankan

Oleh kerana Iman sahajalah yang menjamin kesejahteraan dan keselamatan manusia samada di dunia dan akhirat, di mana segala kepentingan yang lain itu adalah "tempelan" semata-mata. Justeru itu, pergantungan hanyalah kepada Iman dan Islam. Maka ianya hendaklah diletakkan lebih penting dari segala yang lainnya.

Jadi kerana itulah, Rasulullah SAW dan sahabat Baginda r.a telah meletakkan Iman dan Islam itu mengatasi kepentingan nyawa, keluarga, bangsa, tanahair, harta dan lain-lainya. Walaupun tidak dinafikan bahawa kepentingan tersebut juga mesti dipertahankan, tetapi Iman dan Islam lah yang menyelamatkan itu semua. Sesungguhnya sirah Rasulullah SAW membawa peristiwa pengajaran betapa mulianya Iman itu kepada hidup dan matinya manusia.

Firman Allah taala dalam Surah al-Imran ayat 102 yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwanya, dan janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan menjadi orang-orang Islam."

Firman Allah taala dalam Surah an-Nisa' ayat 136 yang bermaksud: "Wahai orang-orang Yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran Yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab suci Yang telah diturunkan dahulu daripada itu. dan sesiapa Yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka Sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan Yang amat jauh."

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim: Telah bertanya Sufyan bin Abdullah kepada Rasulullah SAW yang sabda baginda yang bermaksud: "Wahai Rasulullah,"Ajarkanlah kepada saya mengenai agama Islam akan pengajaran yang saya tidak payah bertanyakan kepada orang lain". Rasulullah SAW pun menjawab: "Katakanlah aku beriman kepada Allah, kemudian Istiqamah (menurut jalan yang betul)".

Mudah-mudahan Allah taala menjauhkan kita daripada apa jua yang merosakkan Iman di hati, perkataan dan perbuatan ...

Firman Allah taala dalam Surah al-Imran ayat 8 yang bermaksud: "(Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau memesongkan hati Kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada Kami limpah rahmat dari sisiMu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya."
posted by Abu Mus'ab @ 3:44 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::