:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SEBAB BERLAKUNYA PERPECAHAN
Selasa, April 13, 2010

Sebab Berlaku Perpecahan

Firman Allah taala di dalam Surah al-Baqarah ayat 137 yang bermaksud: "Maka kalau mereka beriman sebagaimana kamu beriman (dengan Kitab-kitab Allah dan Rasul-rasulnya), maka Sesungguhnya mereka telah beroleh petunjuk; dan jika mereka berpaling (serta tidak mahu beriman Dengan sebenar-benar iman) maka Sesungguhnya mereka akan tinggal berkekalan dalam perbalahan dan permusuhan (dengan kamu); oleh itu (janganlah Engkau khuatir Wahai Muhammad) kerana Allah akan memeliharamu (dan umatmu) dari kejahatan mereka; dan Dia lah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui."

Ayat ini sebagai jaminan daripada Allah taala kepada orang-orang yang betul-betul beriman (yakin/ percaya), tidak menduakan agama Allah, tidak menganggap agama yang lebih tinggi melainkan agama Islam, nescaya mereka mendapat petunjuk. Tetapi sekiranya mereka berpaling, atau keimanan (kepercayaan dan keyakinan) mereka tidak menepati keimanan yang dikehendaki oleh Islam, maka ini hanya menunjukkan berlakunya perpecahannya dan perbalahannya. Orang-orang Islam yang mereka tentang itu akan dipeliharakan oleh Allah taala dari kejahatan mereka, kerana Allah taala itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Hari ini, orang Melayu sibuk meraih inginkan perpaduan dan kesatupaduan sesama sendiri. Bahkan inginkan perpaduan di kalangan masyarakat yang berbilang kaum. Tapi, inilah realiti pada hari ini, kenapa masih tidak ada kata sepakat, masih bermusuhan, berlakunya perbalahan serta pertengkaran.

Perlu diketahui, sesungguhnya sudah menjadi Sunnah Alam, apabila adanya Islam, pasti ada kekufuran. Ada kebaikan, pasti adanya kejahatan. Ada Halal, adanya Haram. Ada Lelaki, adanya Perempuan dan seumpamanya. Ini semua adalah ketentuan Allah taala sejak azali lagi.

Sebab itulah Allah taala menurunkan utusan-Nya sebagai pemberi khabar gembira dan ancaman kepada kaumnya. Bermula zaman Nabi Adam alaihissalam sehinggalah penutup segala Nabi iaitu Nabi Muhammad SAW, utusan Allah sepanjang zaman sehingga ke hari Qiamat.

Kita merupakan umat Nabi Muhammad SAW, maka al-Quran dan Sunnahnya merupakan panduan utama yang mesti dipraktikkan dalam kehidupan seharian. Termasuk perkara yang melibatkan ekonomi, pendidikan, kerjaya, jenayah, sosial, pakaian dan seumpamanya mestilah mengikut dasar yang telah ditetapkan oleh Allah taala iaitu al-Quran dan as-Sunnah utusan-Nya.

Jadi, hari ini, sememangnya, sekiranya seseorang itu inginkan perpaduan, bersatu-padu, tiada perpecahan dan perbalahan di kalangan manusia, maka berdasarkan ayat Allah taala dia atas, syarat utama adalah BERIMAN kepada-Nya dengan sesungguh-sungguhnya. Beriman dengan kata lain, adalah percaya dan yakin dengan sebenar-benarnya. Jika syarat ini tidak ditunaikan, maka lihatlah apa yang berlaku pada kerajaan yang memerintah Malaysia hari ini dan para Menterinya? Mereka adalah pemimpin... Perpaduan dan Perpecahan adalah bergantung kepada mereka ...
posted by Abu Mus'ab @ 3:45 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::