:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SANGKAAN PALSU ORANG UMNO
Rabu, Jun 09, 2010

Sangkaan Orang Kufur

Kadang-kadang, apabila melihat pelbagai kerenah puak-puak yang menentang Islam, terutama penyokong dan pendokong tegar UMNO ni, cukup menggeramkan perasaan, sehinggakan nak pulas-pulas telinga mereka ini. Sehingga akhirnya kesedihan melanda apabila melihat gelagat mereka yang terus berkekalan dengan kekufuran. Tetapi inilah Sunnah Perjuangan Islam sebenarnya. Kalaulah para Anbiya' alaihimussolatu wassalam yang terdahulu boleh bersabar dengan kerenah umat mereka, takkan lah kita hari ini tak boleh bersabar yer.

Benarlah apa yang telah Allah taala nukilkan dalam 'Kertas Kerja-Nya' iaitu al-Quran al-Karim, di dalam Surah al-Imran ayat 176 yang bermaksud: "Dan janganlah Engkau berdukacita (Wahai Muhammad), disebabkan orang-orang yang segera menceburkan diri dalam kekufuran; kerana sesungguhnya mereka tidak sekali-kali akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun. Allah menetapkan tidak memberi kepada mereka (balasan baik syurga) pada hari akhirat kelak, dan mereka pula beroleh azab seksa yang amat besar."

Ayat ini Allah taala tujukan kepada Rasul-Nya, Nabi Muhammad saw, untuk menghiburkan hati Baginda saw, supaya jangan berdukacita ketika melihat akhlak kumpulan orang-orang Munafik, ketua-ketua Yahudi, orang-orang Musyrikin dan golongan orang-orang Murtad yang bersegera dan berterusan di dalam kekufuran (keingkaran). Mereka berkumpul untuk memerangimu dan membantu orang-orang yang memusuhimu. Jadi, janganlah berdukacita melihat akhlak mereka, kerana Allah taala menjadi sebaik-baik penolong.

Sesungguhnya mereka sedikit pun tidak akan menyusahkan Allah. Ayat ini memberi maksud bahawa mereka yang kufur itu tidak akan dapat mendatangkan bencana dan bahaya apa-apa pun kepada Rasulullah saw dan para Sahabat r.anhum.

Malah mereka sendiri yang akan menerima bencana dan bahaya, sebab Allah taala mengkehendaki supaya mereka tiada mendapat apa-apa pahala di akhirat kelak, bahkan mereka akan mendapat seksa yang pedih.

Kesan dari ayat ini, dapat dijadikan bukti atau dalil bahawa nasib yang baik dan nasib buruk itu, kedua-duanya adalah datangnya dengan kehendak Allah taala jua dengan berdasarkan kepada sejauh mana keterikatan atau kebersamaan seseorang itu terhadap segala ketentuan Allah taala.

Ada juga satu keadaan yang menjadikan orang yang kufur merasakan dirinya betul dan benar, kesan daripada luas dan membiaknya kekayaan yang dimilikinya, kemenangan yang senantiasa berpihak kepadanya dan lamanya hidup di dunia ini.

Ini bertepatan dengan 'Kalam Allah taala' di dalam Surah al-Imran ayat 178 yang bermaksud: "Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir menyangka bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bagi diri mereka; kerana sesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya mereka bertambah dosa (di dunia), dan mereka pula beroleh azab seksa yang menghina (di akhirat kelak)."

Janganlah orang-orang yang kufur itu menyangka dan berpendapat bahawasanya mereka itu telah dilanjutkan usianya oleh Allah, merupakan satu kebaikan bagi diri mereka, atau menyangkakan yang demikian itu satu keuntungan dan bernasib baik bagi mereka.

Persangkaan dan pendangan yang demikian itu adalah salah sama sekali, yang nyata menunjukkan kurangnya aqal fikiran mereka, dengan sebab didorong oleh rasa kekufuran dan berbangga-bangga. Ini kerana peluang yang diberikan kepada mereka dengan umur yang panjang, sudah tidak mereka gunakan untuk menambahkan berbuat kebaikan, tidak dipergunakan untuk mensucikan dirinya dari SYIRIK dan membersihkannya daripada kejahatan dan kemaksiatan, tidak dipergunakan untuk beramal dengan amalan yang mendatangkan manfaat kepada dirinya dan faedah kepada orang lain.

Tetapi malangnya peluang itu telah dipersia-siakannya, dan dipergunakan untuk menambahkan banyaknya maksiat dan dosa serta kemungkaran. Maka akibatnya, mereka akan merasai seksa kehinaan di hari akhirat kelak.

Imam al-Baghawi telah meriwayatkan dari sanadnya menerusi Abdurrahman bin Abu Bakar dari ayahnya, katanya: Ketika Rasulullah saw ditanya orang: "Siapakah orang yang paling baik?" Dijawab Rasulullah saw: "Orang yang panjang umurnya dan baik amalannya." Dan ketika ditanya pula: "Siapakah orang yang paling jahat?" Baginda saw menjawab: "Orang yang panjang umurnya dan buruk amalannya."

Maka, berdasarkan penjelasan dari alim ulama' di atas tentang ayat Allah di atas, bolehlah dibuat kesimpulan bahawa orang yang berkekalan dalam kekufuran, kemaksiatan, kejahatan, kezaliman, keburukan, kemunafikannya, walaupun dia memiliki harta kekayaan yang banyak, pangkat dan darjat yang tinggi, umurnya lanjut, ditambah dengan memiliki kemenangan yang sengaja Allah taala memberi kemenangan, orang semacam tidak akan selamat di dunia apatahlagi di akhirat kelak. Hanya menantikan saat dan masanya sahaja untuk Allah taala menjatuhkan bala yang setimpal ke atas mereka.

Bagi penyokong dan pendokong tegar UMNO, anda semua masih ada masa lagi untuk bertaubat, membetulkan kesalahan anda, pintu taubat senantiasa terbuka, kecualilah nyawa anda di hujung halkum. Jangan ingat Allah taala memberi peluang anda memerintah, itu menandakan anda berada di pihak yang benar. Salah! Jauh sama sekali. Itu semua hanyalah celaan dan hinaan Allah taala ke atas anda semua.

Manfaatkan lagi usia yang ada untuk mencari jalan yang Allah taala redhai, dan amalkan segala ilmu agama yang telah dipelajari. Jangan kerana hendak menjaga "RICE COOKER", anda sanggup menggadaikan maruah diri dan harga diri anda, dengan bersama-sama orang yang menentang pelaksanaan segala syari'at Islam di muka bumi Allah ini.
posted by Abu Mus'ab @ 11:19 PG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::