:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

ERTI BERSYUKUR DI SISI ALLAH TAALA
Jumaat, Julai 16, 2010

Erti Bersyukur Di Sisi Allah taala

Semalam, sedang saya pulang dari program Usrah Dewan Pemuda PAS Kawasan di Dun Bukit Besi, tiba-tiba zaujah saya menghantar sms dengan bertanyakan: "Abang dah isi minyak kereta ker, harga minyak dah naik."...Dalam hati saya tercetus kebimbangan yang akan berlaku ke atas masyarakat Malaysia mendatang, terutama orang Melayu yang bertaraf hidup miskin: "Lepas ni, semakin ramailah orang yang akan Bunuh Diri, Mencuri, Merompak, Berzina, Membunuh Orang, Rasuah, Seleweng, Tidak Amanah dan pelbagai gejala sosial lain..Kesan daripada Kenaikan Harga Petrol, Gula dan Gas...CELAKA UMNO APCO laknatullah..."

Sesetengah penyokong dan pendokong UMNO APCO tegar menganggap ini adalah cara nak selesaikan masalah ekonomi yang telah DEFESIT yang sedang melanda kerajaan Malaysia hari ini. Lagi satu, tanggapan mereka adalah selama ini dah berpuluh tahun Kerajaan Malaysia menyara hidup rakyat Malaysia sebelum ini, jadi sudah sampai masanya, apabila kerajaan menghadapi kesusahan, rakyat pula yang kene bantu. Begitu bodoh pemikiran dan tanggapan mereka ini. Betullah "Buta Mata".

Ada setengah tu pula ada yang mengatakan orang PAS kenalah 'Bersyukur' kepada kerajaan UMNO APCO selama ini, yang telah banyak memberi kesenangan dan kenikmatan serta keamanan dan keselesaan seperti yang ada hari ini. Jika takda UMNO APCO pada hari ini, Malaysia akan mengalami kemunduran dan tidak maju serta berlaku kehuru-haraan. Bangang betul UMNO APCO laknatullah ini.

Sampai tahap ada yang menempelak saya, kata mereka: "mu ni Zizul memang tak kenang budi, selama ini, kerajaan Malaysia membenarkan mu belajar dengan selesa sehingga ke Mesir, memberi kesenangan yang ada sekarang." Saya nak jawab pernyataan ini: "Nabi Musa alaihis salam sendiri, sejak masih bayi dibela dan dijaga serta diberi kesenangan dan keselamatan Diraja oleh Fir'aun laknatullah. Apabila Nabi Musa alaihissalam meningkat dewasa, dan ditaklifkan oleh Allah taala sebagai Rasul, menentang Fir'aun laknatullah. Baginda Nabi Musa alaihissalam akur dengan arahan tersebut dan menentang kemungkaran, kekufuran, dan kejahatan Fir'aun laknatullah."

Dari itu, saya nak mengajak para sahabat sekalian, mari kita meneliti dan memahami akan tafsiran ayat Allah taala di dalam al-Quran yang selama ini kita membaca dan ada yang menghafaz, berkenaan dengan 'Erti Bersyukur Di Sisi Allah taala.' Dan dikuatkan pula dengan sabda Nabi Muhammad saw yang diperjelaskan oleh Ijma' Ulama'. Ingat al-Quran, as-Sunnah saw, Ijma' Ulama dan Qias merupakan sumber dalam kehidupan kita seharian.

Firman Allah taala di dalam Surah al-Imran ayat 144 yang bermaksud:

"Dan Allah akan memberi balasan kepada orang yang berterima kasih."

Orang-orang yang berterima kasih itu ialah orang yang teguh memegang agamanya, dengan tidak berpaling tadah, bahkan mensyukuri Allah yang telah memberikannya petunjuk dan hidayah. Allah berjanji akan menolong orang yang telah menolong-Nya iaitu orang yang mempertinggikan agama-Nya dan meletakkan kalimah Allah paling tinggi dari yang lain, pasti Allah laksanakan janji-Nya.

Kemudian Allah taala nyatakan makna "Bersyukur" di sisi-Nya, di dalam Surah al-Imran ayat 145 yang bermaksud:

"Dan Kami beri balasan orang-orang yang bersyukur."

Mereka itu ialah orang-orang yang beriman yang taat tidak terpesong dan seleweng pun arahnya dari BERJIHAD FI SABILILLAH, dan tidak beramal kecuali kerana Allah taala dan hari akhirat.

Mari kita kuatkan maksud "Bersyukur" di sisi Allah taala di atas dengan kenyataan daripada Nabi kita Muhammad saw, di dalam hadis yang ke-26, dalam kitab Syarah Hadis 40, susunan Iman Nawawi rahimahullah taala.

Hadis tersebut menunjukkan kepada kita bahawa pada anggota seorang manusia ada sedeqahnya, iaitu ada pahalanya setiap hari sejak dari paginya. Itupun kiranya dia gunakannya pada jalan yang diperintah atau yang dianjurkan oleh Islam. Penggunaan ini dinamakan 'Syukur' atau 'Terima Kasih' dalam ertikata yang sebenarnya.

Sebab 'Syukur' menurut istilah Islam ialah menggunakan anggota dan ni'mat ke arah jalan yang baik. Syukur juga bererti menjauhi maksiat dengan mencegah anggota zahir dan batin dari melakukan kemaksiatan dan kemungkaran tersebut. Inilah yang pernah dikatakan oleh Ulama' Salaf: "Syukur itu adalah meninggalkan segala perbuatan yang maksiat."

Inilah 'Erti Bersyukur Di Sisi Allah Taala'. Rupa-rupanya selama ini, rakyat Malaysia sekian lama telah dipesongkan dan diselewengkan pemahaman tentang 'BERSYUKUR' oleh UMNO APCO. Sebenarnya banyak lagi istilah-istilah lain yang UMNO APCO jahilkan terhadap bangsa Melayu yang kononnya mereka perjuangankan bangsa Melayu. Dusta semata-mata..Hipokrit! Sebenarnya UMNO APCO selama inilah yang sedang menjayakan pelbagai agenda Yahudi laknatullah, yang diantaranya adalah 'Menjahilkan' Orang Melayu Islam tentang istilah-istilah yang berkaitan dengan Islam.

Berkata al-Marhum as-Syahid al-Hasan al-Banna: "Tingkatan Ukhuwah yang paling tinggi adalah 'Iithar', dan tingkatan Ukhuwah yang paling rendah adalah 'Salaamatul Sodri'."

posted by Abu Mus'ab @ 10:55 PG  
1 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::