:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAH ISLAM IMAN
Rabu, Januari 02, 2013

Perkara Yang Membatalkan Islam Syahadah Iman

Isnin yang lalu, saya telah menaqalkan kembali kata-kata seorang Ulama' Saudi Arabia, iaitu Syeikh Abdul Aziz bin Bazz yang berkait tentang 10 perkara yang membatalkan Islamnya, Syahadahnya, Imannya, yang masyhur, kebanyakkan orang memilikinya, berpegang dengannya dan ada juga yang mempertahankannya. 5 perkara telah disebutkan sebelumnya, ada 5 lagi, iaitu:

6- Sesiapa yang MEMPERSENDA-SENDAKAN terhadap sesuatu daripada AJARAN Rasulullah saw atau terhadap PAHALA atau BALASAN siksaan, maka dia menjadi KAFIR. Ini kerana Allah taala telah berfiman dalam Surah at-Taubah ayat 65-66 yang bermaksud: "Katakanlah (wahai Muhammad), adakah terhadap Allah dan ayat-ayat-Nya dan rasul-Nya kamu mempersenda-sendakan, tiada makna kamu meminta uzur (maaf) kerana kamu telah menjadi KAFIR setelah beriman."

7- SIHIR, di antaranya ILMU GUNA-GUNA, iaitu mengubah kecintaan seseorang suami terhadap isterinya sehingga menjadi benci. Begitu juga ilmu PENGASIH, iaitu menjadikan seseorang itu mencintai sesuatu yang tidak disenangi dengan cara-cara syaitan. Maka sesiapa yang melakukannya dengan redha dengannya, maka dia menjadi KAFIR, kerana firman Allah taala di dalam Surah al-Baqarah ayat 102 yang bermaksud: "Sedangkan kedua-dua malaikat itu tidak mengajarkan sihir kepada seseorang pun sebelum mengatakan: Sesungguhnya kami hanyalah cubaan bagimu." Sebab itu, maka janganlah kamu menjadi KAFIR.

8- MEMBANTU dan MENOLONG orang-orang MUSYRIKIN untuk MENENTANG orang-orang Islam, kerana Allah taala telah berfirman dalam surah al-Maaidah ayat 51 yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu mengambil mereka (Yahudi dan Nasrani) menjadi pemimpin, maka dia termasuk dalam golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim."

9- Sesiapa yang BERIKTIKAD sebahagian manusia DIBOLEHKAN TIDAK MENGIKUT akan SYARIAT Nabi Muhammad saw, maka menjadi KAFIR. Kerana firman Allah taala di dalam surah al-Imran ayat 85 yang bermaksud: "Barangsiapa mengkehendaki selain Islam sebagai agama (ad-Din) maka tidak akan diterima daripadanya dan di akhirat nanti dia termasuk di kalangan orang-orang yang rugi."

10- BERPALING secara KESELURUHAN dari AGAMA Allah atau daripada PERKARA-PERKARA yang menjadi SYARAT MUTLAK kepada sahnya Islam TANPA mempelajarinya atau tanpa beramal dengannya. Kerana firman Allah taala di dalam surah as-Sajdah ayat 22 yang bermaksud: "Tiadakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang telah mendapatkan peringatan melalui ayat-ayat Tuhannya, kemudia dia berpaling daripadanya, sesungguhnya Kami akan menimpakan pembalasan kepada orang-orang yang berdosa."

Tidak ada beza dalam perkara-perkara yang membatalkan Islam ini dari segi hukumnya di antara BERMAIN-MAIN dan BERSUNGGUH-SUNGGUH, SENGAJA MELANGGAR atau TAKUT kecuali kerana TERPAKSA.

Marilah kita sama-sama memohon perlindungan dari Allah taala daripada segala perkara-perkara yang mewajibkan kemurkaan Allah dan kepedihan azab-Nya. Aamiiin..


posted by Abu Mus'ab @ 11:37 PG  
6 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::