:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

BERSANDING, MERENJIS CAMNA?
Khamis, November 27, 2008

Merenjis, Bersanding Juga Ada Unsur Agama Lain


Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin. telah menegur pihak Majlis Fatwa Kebangsaan supaya memberi alternatif pada fatwa yoga dengan membuang unsur yang bertentangan dengan agama Islam.

Beliau menasihatkan agar Majlis Fatwa tidak terlalu kaku dalam mengeluarkan fatwa dan memberi alternatif yang memisahkan amalan yoga yang mengandungi unsur agama dengan amalan yoga untuk kebaikan kesihatan.

"Saya bukan kata fatwa itu salah. Memanglah apa saja perlakuan yang menyerupai agama lain itu haram. Kita sepatutnya pisahkan bacaan atau mentera dalam senaman yoga itu sendiri. Jangan ada sebarang unsur-unsur syirik yang menyamai agama lain.

"Majlis Fatwa jangan hanya mengharamkan saja tapi berilah alternatif," katanya yang dipetik daripada laman web. Katanya banyak lagi amalan-amalan sukan yang diambil dari budaya lain seperti tai chi, judo, taekwando dan semua sukan tersebut bukan asal usul Islam tetapi diamalkan kerana ianya baik untuk kesihatan.

Katanya seseorang perlu meningggalkan yang bertentangan sahaja, samada pergerakan, bacaan atau kepercayaan namun boleh mengekalkan pergerakan yoga yang baik untuk kesihatan. "Semua sukan ini bukan asal usul Islam tetapi diamalkan kerana ianya baik untuk kesihatan.

"Kenapa tak kaji amalan-amalan lain yang ada unsur Hindu seperti tepung tawar, bersanding, merenjis. Semua ini boleh dibahaskan...," kata Dr Asri


Ulasan Penulis Blog : Sebenarnya kalu nak diikutkan suasana sekarang ini, masih banyak perkara yang Majlis Fatwa Kebangsaan perlu kaji dan fatwakan. Kenapa tidak? Kalu baru-baru ini wujud satu adat yang bercanggah dengan hukum syara' iaitu hal pertunangan yang hendak disamakan dengan hal perkahwinan. Jangan kerana seorang yang melakukannya, orang lain yang kurang mampu merasai kelemasan dalam hendak mendirikan rumahntangga.
posted by Abu Mus'ab @ 8:47 PTG   0 comments
YOGA SISTEMATIK HARAM
Rabu, November 26, 2008

Yoga Haram


Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengharamkan umat Islam daripada melakukan senaman yoga secara sistematik kerana boleh memesongkan akidah.

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, berkata senaman yoga yang sistematik mengandungi tiga perkara iaitu amalan fizikal, unsur keagamaan, mentera dan pemujaan yang jelas bertentangan dengan syariat Islam.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan umat Islam menjauhi dan menghentikan amalan itu kerana tujuan dan matlamat untuk mendapatkan ketenangan serta kemuncaknya konon memperoleh penyatuan diri dengan tuhan boleh merosakkan akidah muslim.
posted by Abu Mus'ab @ 2:03 PG   0 comments
HALAL DAN HARAM
Sabtu, November 22, 2008

SUARA SYAITAN YANG MENGGODA KETEGUHAN IMAN


SHEIKH ABDUL QADIR JAILANI adalah seorang alim ulama dan ahli sufi yang cukup dikenali keutamaan dan kemuliaan ilmunya di kalangan umar Islam. Kerana sikapnya yang wara' atau dekat dengan Allah, banyak pengikutnya yang berlebih-lebihan memuliakannya.

Diceritakan suatu hari Sheikh Abdul Qadir Jailani berjalan merantau seorang diri. Dalam mengharungi padang pasir yang panas terik itu ia merasa kehausan. Tiba-tiba ia melihat sebuah bejana dari perak melayang di udara lalu perlahan-lahan turun kepadanya diselimuti awan di atasnya.

Saat itu diceritakan terdengar suara ghaib di angkasa : "Hai Abdul Qadir, minumlah isi bejana ini. Hari ini kami telah menghalalkan kamu makan dan minum semua yang selama ini aku haramkan . Dan telah kugugurkan semua kewajipan untukmu." Bunyi suara ghaib itu.

Sebagai orang yang arif, Abdul Qadir cukup tahu bahawa suara ghaib yang menyerupai wahyu itu cuma syaitan yang menggoda keteguhan imannya. Maka marahlah ia dan berkata : "Hai mal'un beredarlah engkau dari sini. Sesungguhnya aku tiada lebih mulia dibandingkan dengan Nabi Muhammad S.A.W di sisi Allah Taala. Kepada Rasulullah saja tidak mungkin berlaku ketentuan semacam itu. Barang yang diharamkan Allah selamanya tetap haram, dan kewajipan hamba kepadanya tidak pernah digugurkan termasuk pada diriku." Ujarnya tegas.


Baik. Jika kita melihat kepada percakapan Syeikh Qadir terhadap syaitan di atas, jelaslah bahawa beliau amat memandang berat akan perkara yang halal dan haram. Yang halal dilakukannya dan yang haram ditinggalkannya. Bahkan yang haram tetap haram.

Suasana masyarakat kita sekarang berlainan sangat. Sensitiviti terhadap perkara atau barangan yang haram amat rendah. Bahkan ada di antara orang Islam sekarang menghalalkan yang haram. Contoh: Bersalaman antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim, Lelaki yang menyerupai perempuan dan sebaliknya, Lelaki yang memakai gelang di tangan, Meletak bunga di depan tugu peringatan, Perempuan yang menampakkan rambutnya apatahlagi auratnya dan banyak lagi.

Jadi, Yang Halal tetap halal, manakala yang Haram tetap Haram. Matlamat tidak menghalalkan cara. Akhirnya, masih ada masa untuk perbetulkan diri. Insaflah. Umur semakin meningkat, Kubur semakin dekat.
posted by Abu Mus'ab @ 12:10 PG   0 comments
APA ERTI IBADAT APABILA ...
Rabu, November 19, 2008

Apa Ertinya Ibadatnya Apabila ....


Sering kita melihat, mendengar dan membaca akan perkara yang berkaitan dengan cara beribadat terhadap Allah taala dengan sebaik-baiknya. Alhamdulillah, rata-rata orang Islam di dunia ini khusus Malaysia, telah melakukannya. Cuma masalahnya, skop Ibadat itu bagi orang Islam di Malaysia telah dikecilkan maksudnya. Tidak menyeluruh.

Kenapa tidaknya, majoriti Orang Islam di Malaysia menganggap ibadat itu hanyalah setakat menunaikan Solat (sembahyang), berpuasa Ramadhan, tunaikan zakat dan mengerjakan Haji. Ini fahaman yang amat ketara di kalangan masyarakat Islam kita yang akhirnya menyebabkan ramai generasi-generasi baru terikut-ikut dengan fahaman ini seterusnya menyebabkan berlaku kelompangan dan kekurangan dalam aspek Keimanan dan Ihsan.


Apa ertinya Ibadat jika ...

1- Keimanan kepada Allah tidak kuat

2- Keyakinan kepada al-Quran tidak mantap

3- Keyakinan kepada amal Sunnah tidak teguh

4- Perempuan yang mendedahkan auratnya terutama rambut

5- Lelaki yang menyerupai perempuan dan sebaliknya

6- Anda menggunakan, memakai, memakan dan minum dengan produk-produk keluaran Yahudi dan proksinya.

7- Anda sekeluarga memakan di Restoran KFC, PIZZA HUT dan MCDONALD.

8- Anda menzalimi atau merampas hak milik orang

9- Anda memperlekehkan orang alim ulama'

10- Anda masih menyokong UMNO/ BN.


Jadi, masih ada masa lagi untuk kita sama-sama perbetulkan keadaan diri, keluarga dan masyarakat kita. Jauhkan segala perkara yang boleh menyebabkan jatuhya bala ke atas orang Islam. Jangan kita dianggap oleh Allah taala sebagai "Mustadrijun". Mudah-mudahan kita menjadi orang Islam yang Tulen dan Sejati.

posted by Abu Mus'ab @ 8:55 PTG   0 comments
MU'JIZAT NABI ISA A.S
Selasa, November 18, 2008

MAYAT BANGUN DARI KUBUR


Jika Nauf boleh menghidupkan kuda milik Birdlaun milik Raja Faris atas izin Allah, maka Nabi Isa boleh menghidupkan orang yang sudah mati atas izin Allah juga. Itulah mukjizat yang diberikan Allah kepada hamba-Nya untuk menunjukkan kebesarannya.

Tapi dasar orang kafir, walaupun Nabi Isa boleh menunjukkan mukjizat menghidupkan orang yang sudah mati, mereka masih menyangkalnya. "Sesungguhnya engkau hanya dapat menghidupkan mayat yang baru yang ada kemungkinan memang belum mati benar. Cuba kau hidupkan mayat-mayat terdahulu jika kau boleh." Ujar mereka.

Merasa ditentang kaumnya, Nabi Isa lalu berkata : "Silakan pilih mayat sekehendakmu," jawabnya.

"Cuba hidupkan Sam dan Nuh," kata mereka.

Kemudian Nabi Isa pergi ke makam Sam dan Nuh. Setelah bersembahyang di atas kuburnya, Isa berdoa kepada Allah meminta Allah menghidupkan mayat itu. Atas kekuasaan Allah kedua mayat yang sudah lama meninggal itu bangkit kembali dari kuburnya.

Rambut di kepala dan rambutnya sudah memutih. Begitu melihat keduanya hidup kembali, Isa bertanya, "Mengapa rambutmu sudah memutih semacam itu,". Keduanya lalu menjawab bahawa mendengar panggilan Isa, ia mengira hari qiamat sudah tiba. "Berapa lama kau sudah meninggal?" tanya Isa. "Empat ribu tahun, tetapi sampai sekarang belum hilang rasa sakit matiku." Jawabnya.

Melihat mukjizat Allah, berimanlah semula orang-orang yang kafir itu.
posted by Abu Mus'ab @ 12:38 PG   0 comments
MEREKAPUN SENYUM JUGA
Ahad, November 16, 2008

Misteri Tanda Syahid


Tiada kata yang terucap melainkan kalimat takbir, Allahu Akbar, atas kondisi jenasah ketiga syuhada Bali. Betapa tidak, ketiga syuhada tersebut sangat jelas menampakkan tanda-tanda sebagai syahid seperti yang biasa ditemui di kancah peperangan, meski mereka 'tidak sedang berperang' melawan musuh Islam.

Setelah beberapa lama menunggu, akhirnya Kantor Berita Islam Muslimdaily.net mendapat ijin dari pihak keluarga, yang diwakili oleh Bp. Ali Fauzi, untuk mempublikasikan photo dua mujahid Bali yakni Amrozi dan Ust. Mukhlas. Bp Ali Fauzi berpesan agar photo ini disebarluaskan untuk memberikan bukti nyata atas misteri dan polemik yang terjadi ke atas Mujahid Bali, terutama Syuhada Tenggulun, terkait status mereka, apakah mati syahid atau tidak. Disamping itu memberikan hikmah nyata kepada seluruh kaum Muslimin bahwa perjuangan Islam yang mereka lakukan benar-benar ikhlas untuk tingginya kalimat Allah, dan bukan sekedar untuk aksi pamer.

Sebagaimana syuhada yang gugur dalam medan jihad, photo kedua syuhada Tenggulun terlihat tersenyum dengan barisan gigi yang terlihat rapi. Apalagi yang terjadi dengan Amrozi. Senyuman khas "The Smiling Bomber" yang seiring dengan kedua mata yang terbuka, terlihat seakan-akan bertemu dengan sesuatu yang membuat kagum. Mungkin sepasang bidadari yang menyambut ramah.
Kondisi tak jauh berbeda terjadi dengan jenasah Ust. Mukhlas. Ulama yang jago berorasi ini memperlihatkan senyuman dengan mata yang juga terbuka. Wajah bersih pun menjadi pertanda yang lain. Wajah bersih yang juga dimiliki oleh sang "Mujahid Hacker," Imam Samudera alias Abdul Azis. Imam memperlihatkan wajah tampan dan bersih, persis dengan kondisi Ust. Mukhlas.

Di samping analisis photo ketiga Mujahid Bali tersebut, keterangan dari lapangan makin memperkuat bukti bahwa ketiga pelaku aksi jihad tersebut adalah para Mujahidin, mereka telah memiliki niat yang tulus dan menemui kematian sebagai seorang syuhada. Berikut adalah bukti dan persaksian dari lapangan.

Salah satu pelayat yang kebetulan ikut hadir di kediaman Hj. Tariyem adalah Ust. Abdul Rachim Ba'asyir. Menyaksikan bahwa ketika keranda jenasah masuk dan kain penutup keranda dibuka, sontak tercium bau wangi yang menyebar ke seluruh ruangan. Kejadian ini sempat membuat keheranan para pelayat, karena didalam ruangan yang sempit tersebut udara sangat pengap dan pengunjung berjubel dalam satu ruangan. Bila merupakan wangi dari minyak wangi, tak akan mampu mengalahkan bau badan para pengunjung dan tidak akan dapat memberikan aroma dengan kadar wangi yang sama." Allahu Akbar. Itu bukan bau minyak wangi. Bukan. Tapi bau wangi dari asy syahid," kata beliau.

Selain itu, masih menurut Ust, Abdul Rachim, ketika kain penutup wajah dari Ust. Mukhlas di buka, terlihat jelas bulir-bulir keringat menempel di bagian muka. Kondisi yang sama yang terjadi dengan mereka yang masih hidup dan dalam kondisi kegerahan. Seakan Ust. Mukhlas merasakan kegerahan yang sama yang dengan kegerahan yang dialami oleh para pelayat beliau.

Sebagaimana dilansir oleh beberapa media nasional, seperti detik.com, nampak jelas terlihat fenomena datangnya tiga burung hitam di atas kediaman syuhada. Ketiga burung ini jelas bukan burung Gagak seperti yang banyak diberitakan di media, karena memiliki leher yang panjang. Mereka datang begitu saja berputar-putar selama kurang lebih tujuh menit, dan kemudian pergi berpencar. Dua burung hitam terbang ke arah Timur, mereka merepresentasikan diterimanya amalan jihad Ust Mukhlas dan Amrozi, dan satu burung hitam terbang ke Barat, sebagai pertanda syahid atas diri 'Mujahid Hacker' Imam Samudera. Fenomena datangnya burung hitam ini sempat membuat suasana haru dengan teriakan takbir para pelayat.

Seperti penuturan adik kandung Imam Samudera, Lulu Jamaludin, kakaknya menampakkan keanehan ketika akan dimasukkan dalam liang lahat. Bau wangi juga tercium dari jenasah Imam. Selain itu luka bekas tembakan peluru tajam terus menerus mengalirkan darah segar. Aliran darah ini keluar seperti yang terjadi dengan seseorang yang masih hidup ketika terluka. Masih menurut Lulu juga, wajah kakaknya lebih bersih dan tampan dari biasanya.

Kabar terakhir baru saja diterima oleh salah satu kru muslimdaily.net. Beberapa hari yang lalu, tepatnya tiga hari setelah pemakaman Amrozi dan Ust. Mukhlas, keluarga Hj. Tariyem meminta beberapa orang untuk menjaga makam. Hal ini dilakukan untuk menghindari dan menjaga hal-hal yang tidak diinginkan. Beberapa diantara mereka yang ikut jaga adalah Sumarno, Baror, Rosyidin, Mashudi dan beberapa santri pondok Al Islam Tenggulun Lamongan. Mereka mengatakan mencium bau wangi keluar dari dalam kubur (makam). Bau wangi yang sama saat mereka pertama kali membuka kain penutup jenasah syuhada. Namun, bau wangi ini bukan seperti bau dari minyak wangi yang biasa mereka pakai atau dipakai oleh orang kebanyakan.

Jelas sudah keterangan yang diberikan Allah s.w.t. lewat kebesaran-Nya. Meski banyak pihak yang membantah, memberikan suara sumbang, dan menggalang opini massa untuk memojokkan status para Mujahid Bali, serta membuat makar melalui kaki tangan aparat pemerintah, namun Allah berkehendak lain. Dan siapakah sebaik-baik pembuat makar ? (far/MD)http://www.muslimdaily.net/2231/Misteri-Tanda-Syahid-Amrozi-Cs-Terkuak.html
posted by Abu Mus'ab @ 4:51 PTG   0 comments
TANDA MATI SYAHID
Jumaat, November 14, 2008


Mereka Adalah Syuhada'


Sejak kedatangan jenazah Asy-Syahid Ustaz Imam Samudera yang diterima di rumah isteri beliau Zakiah Derajat, keluarga besar tampak tabah dan meyakini akan syahidnya As Syahid Imam Samudera.

Seseorang apabila telah syahid, biasanya mengeluarkan ciri khas yang menyertainya. Hal-hal tersebut sangat familiar ada di ruang jihad Afghanistan, Palestin, Iraq dan ruang jihad lainnya.

Sebagai petanda akan kesyahidan dan persaksian akan perjuangan yang telah dilakukan sebelumnya dengan susah payah. Demikian pula yang terjadi dengan Asy-Syahid Imam Samudera, Amrozi dan Mukhlas.

Wajah as syahid Imam Samudera yang sempat dibuka keluarga tampak putih segar, tersenyum dan berpaling ke kanan sebagaimana ekspresi raut kebahagiaan dan kepuasan bertemu dengan Sang Khalik. As Syahid Imam Samudera membawa luka yang cukup untuk menjadi bukti di hadapan Allah untuk menjadi salah satu pengikut rombongan kafilah syuhada.

Tanda Syahid atau Bukti-bukti kesyahidan atas tiga syuhada Bali ini terlihat dengan jelas. Di sekitar rumah kediaman Hj. Tariyem, Ibunda Ust. Amrozi, terdapat burung berputar-putar di atas rumah. Selain itu bau semerbak yang keluar dari tubuh syuhada Amrozi dan Ustaz Mukhlaas jelas memancar. Khas bau seorang syahid. Bau itulah yang membuat suasana semakin haru.

Para pelawat tak kuasa menahan air mata mereka. Wajah para syuhada terlihat sangat bersih dan tampan. Berseri dan terlihat tersenyum, tidak nampak bekas raut wajah yang menahan kesakitan, meski dibunuh dengan cara ditembak. Tak jauh berbeza keadaan dengan Asy-Syahid Ustaz Imam Samudera.

Menurut Khoirul Anwar, kakak, adiknya terlihat sangat bersih. Wajahnya seperti anak kecil yang baru saja mendapatkan permen. Seperti bayi yang baru saja dimandikan bidan,” tuturnya.

“Wajahnya begitu bahagia dan bersih. Bibirnya tampak tersenyum,” katanya. Yang lebih aneh lagi adalah “Jenazah abangnya wangi sekali waktu dikeluarkan dari peti. Seperti minyak wangi yang sering dipakainya,” ujar Lulu Jamaluddin, di rumahnya, Lopang Gede, Serang.

Tentang darah segar yang mengalir dari salah satu bagian tubuhnya, Khairul menjawab, “Memang darah Syuhada tak pernah kering,” ujarnya.
posted by Abu Mus'ab @ 12:20 PG   0 comments
ADAKAH INI TANDA SYAHID ?
Khamis, November 13, 2008

Tiga Burung Berlegar Di Udara



Arruhul Jadid dari Acheh menulis:

“AlhAmdulillah, saya sangat bersyukur kepada Allah. Kemusykilan saya mengenai kesohihan berita ‘lawatan’ 3 ekor burung saat tiba jenazah Amrozi dan Ali Ghufron akhirnya terjawab. Jam 01.25 pagi tadi, TRANS TV, Indonesia menyiarkan rakaman 3 ekor burung berlegar di udara di atas ribuan umat Islam yang menyambut ketibaan jenazah mereka. Mungkinkah makhluk Allah ini hadir untuk menyambut roh-roh mereka ? wallahua’lam”.


Dari Ibnu Mas'ud r.a bahawa murid beliau menanyakan tentang tafsiran ayat :" Jangan kamu semua menyangka bahawa orang yang terbunuh di jalan Allah adalah mati. Namun mereka tetap hidup di sisi Tuhan mereka dan rezekinya bertambah ". ( Surah al-Imran: Ayat 169 ).

Lalu beliau menjawab bahawa Rasulullah saw telah bersabda: "Roh-roh para Syuhada' berada di dalam perut-perut burung hijau yang mempunyai sarang yang bergantungan di bawah Arasy. Mereka berlegar-legar di dalam Syurga sekehendak burung-burung sehinggalah kembali ke sarangnya. Lantas Allah taala bertanyakan kepada mereka dengan menawarkan kepada mereka: "Adakah kamu inginkan sesuatu (nikmat lain)?" Lalu mereka menjawab : "Apa lagi nikmat lain yang kami inginkan, sedangkan kami sekarang bebas berlegar-legar di dalam Syurga ini". Lalu Allah taala mengulanginya pertanyaan tadi sebanyak 3 kali. Dan mereka pun menjawab dengan jawapan yang sama dan sehinggalah mereka berputus asa untuk lepas dari pertanyaan Allah , lalu mereka pun menjawab: "Wahai Tuhan kami, kami inginkan agar Engkau berkenan mengembalikan roh-roh kami dalam jasad kami agar kami terbunuh di jalanMu sekali lagi". Saat itu, Allah tidak mendapati dari mereka sesuatu yang diperlukan, maka Allah taala membiarkan mereka". (Hadis Riwayat Muslim)

Untuk melihat video clip tersebut, lihat di ruangan video sebelah kiri anda.
posted by Abu Mus'ab @ 11:52 PTG   0 comments
SEBAB TUANKU MURKA IDRIS JUSOH

4 Sebab Mengapa Tuanku Sangat Murka Idris!


Oleh kerana Idris Jusoh dan kuncu-kuncunya sudah terlalu biadap dan derhaka pada Sultan, maka di sini diperturunkan sebahagian sebab musabab mengapa Tuanku sangat murka kepadanya. Maklumat ini diperolehi dari sumber yang sangat rapat dengan pihak Istana Terengganu!

Tuanku SANGAT MURKA kerana :

1) Idris Jusoh memasukkan duit royalti minyak sebanyak RM800 juta ke dalam akaunnya. Duit itu diuruskan oleh Wan Farid, Wan Hisham & Khairy Jamaluddin!

2) Projek Monsoon Cup adalah silap mata sahaja. Ia untuk Idris dan puak-puaknya mengaut duit dengan sebanyak-banyaknya!

3) Sebelum PRU-12, Idris telah menjual seluas 30,000 ekar tanah pada tauke cina dengan mengambil jutaan duit lagi untuk diri dan kroninya!

4) Dan ada sebanyak 25 KES lagi dalam tangan Tuanku Sultan!


Tuanku Sultan melantik Datuk Mat Said kerana hanya beliau seorang sahaja yang berani melawan Idris Jusoh dan puak-puaknya. Pak Lah pula pertahankan Idris kerana beliau mempunyai kepentingan dalam projek-projek untuk baham duit rakyat!

Wahai rakyat sekelian, marilah bangkit menyokong Tuanku Sultan! Baginda bertindak demikian semata-mata untuk mempertahankan hak rakyat! Jangan biarkan Tuanku bersendirian berdepan dengan puak-puak yang selama ini berlagak membela rakyat, padahal merekalah perompak harta rakyat!"

Marilah sama-sama kita menyokong Kerajaan Pakatan Rakyat !
posted by Abu Mus'ab @ 9:25 PG   0 comments
KELEBIHAN SOLAWAT
Rabu, November 12, 2008

KISAH KELEBIHAN BERSELAWAT KE ATAS RASULULLAH S.A.W


Rasulullah S.A.W telah bersabda bahawa, "Malaikat Jibril, Mikail, Israfil dan Izrail A.S. telah berkata kepadaku.

Berkata Jibril A.S. : "Wahai Rasulullah, barang siapa yang membaca selawat ke atasmu tiap-tiap hari sebanyak sepuluh kali, maka akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi titian seperti kilat menyambar."

Berkata pula Mikail A.S. : "Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu."

Berkata pula Israfil A.S. : "Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu."

Malaikat Izrail A.S pula berkata : "Bagi mereka yang berselawat ke atasmu, akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut ruh para nabi-nabi."



Sahabat-sahabat sekalian. Jika kita melihat kepada senario masyarakat Islam di Malaysia sekarang, kebanyakkan orang kita meraikannya sambutan Maulidur Rasul dan Sambutan Awal Hijrah, tetapi tidak sehebat Jom Heboh, Konsert Gang Starz, Anugerah Skrin dan Sambutan Tahun Baru. Kenapa tidak kita merayakan sambutan tadi dengan hebat dan gemilangnya melebihi perayaan-perayaan yang banyak mengundag kepada murka Allah taala.

Tengoklah akan kelebihan orang yang banyak bersolawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Yang peliknya, dalam sambutan Maulidur Rasul, bagus doh bersolawat, tapi dalam masa bersolawat tu, ada juga yang mencemarkan sambutan tersebut. Iaitulah dengan adanya percampuran lelaki dan perempuan dan bersalaman antara lelaki dan perempuan. Ditambah pula, lepas sambutan tersebut, masih ada lagi orang Islam yang masih dengan fahaman Sekular, Liberal dan Kebangsaan. Kan ni bermasalah namanya. Sama-samalah kita fikirkannya.

Apakah kita tidak cinta kepada Rasulullah S.A.W.? Para malaikat memberikan jaminan masing-masing untuk orang-orang yang berselawat ke atas Rasulullah S.A.W. Dengan kisah yang dikemukakan ini, saya harap para pembaca tidak akan melepaskan peluang untuk berselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Mudah-mudahan kita menjadi orang-orang kesayangan Allah, Rasul dan para malaikat.
posted by Abu Mus'ab @ 11:28 PG   0 comments
TEMPAT TINGGAL ROH
Jumaat, November 07, 2008

KISAH TEMPAT TINGGAL ROH


Abu Bakar r.a telah ditanya tentang ke mana roh pergi setelah ia keluar dari jasad, maka berkata Abu Bakar r.a : "Ruh itu menuju ke tujuh tempat" :-

· Roh para Nabi dan Utusan menuju ke Syurga Adnin.

· Roh para ulama menuju ke Syurga Firdaus.

· Roh para mereka yang berbahagia menuju ke Syurga Illiyyin.

· Roh para syuhadaa berterbangan seperti burung di Syurga sekehendak mereka.

· Roh para mukmin yang berdosa akan tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit sampai hari Qiamat.

· Roh anak-anak orang yang beriman akan berada di gunung dari minyak Miski.

· Roh orang-orang kafir akan berada dalam neraka Sijjin, mereka diseksa beserta jasadnya sampai hari kiamat.


Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahwa : "Tiga kelompok manusia yang akan berjabat tangannya oleh para malaikat pada hari mereka keluar dari kuburnya ialah" :-

· Orang-orang yang mati syahid.

· Orang-orang yang mengerjakan solat malam dalam bulan Ramadhan.

· Orang yang puasa hari Arafah.


Nah, dari sini, dapatlah kita mengambil pengajaran yer. Kalau orang tu baik, maka baiklah kesudahannya, tetapi kalau orang tu zalim seumpama merampas tanah rakyat yang telah diusahakan, maka berdasarkan kepada kalam di atas, kesudahannya adalah celaka dan azab yang sengsara. Untuk itu, sama-samalah kita berdoa mudahan Allah menyelamatkan kita semua dari sengsara akhirat. Amin Ya Rabbul Alamin.
posted by Abu Mus'ab @ 9:18 PTG   0 comments
PENYEJUK MATA
Rabu, November 05, 2008
Gambar Terkini Mus'ab, Mu'az dan Suhaib



















posted by Abu Mus'ab @ 1:04 PTG   0 comments
12 AZAB APABILA TINGGALKAN SOLAT

12 AZAB BAGI MEREKA YANG MENINGGALKAN SOLAT


Dalam sebuah hadis menerangkan bahwa Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Barangsiapa yang mengabaikan solat secara berjemaah maka Allah S.W.T akan mengenakan 12 tindakan yang merbahaya ke atasnya.

Tiga darinya akan dirasainya semasa di dunia ini antaranya :-

· Allah S.W.T akan menghilangkan berkat dari usahanya dan begitu juga terhadap rezekinya.
· Allah S.W.T mencabut nur orang-orang mukmin daripadanya.
· Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.

Tiga macam bahaya adalah ketika dia hendak mati, antaranya :

· Ruh dicabut ketika dia di dalam keadaan yang sangat haus walaupun ia telah meminum seluruh air laut.
· Dia akan merasa yang amat pedih ketika ruh dicabut keluar.
· Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.

Tiga macam bahaya yang akan dihadapinya ketika berada di dalam kubur, antaranya :-

· Dia akan merasa susah terhadap pertanyaan malaikat mungkar dan nakir yang sangat menggerunkan.
· Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
· Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari).

Tiga lagi azab nanti di hari kiamat, antaranya :

· Hisab ke atasnya menjadi sangat berat.
· Allah S.W.T sangat murka kepadanya.
· Allah S.W.T akan menyiksanya dengan api neraka.
posted by Abu Mus'ab @ 11:17 PG   9 comments
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::