:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

RENUNGAN RAMADHAN
Khamis, Ogos 27, 2009

Hadis 2

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, " Ummatku diberi lima perkara yang belum pernah diberikan kepada selain daripada mereka..Kepada mereka bau daripada mulut orang yang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau harumnya kasturi, Bagi pihak mereka ikan- ikan di laut memohonkan keampunan sehinggalah mereka membuka puasa mereka, Allah menyediakan dan menghiasai sebuah taman yang istimewa di dalam Syurga setiap hari dan berkata kepadanya: "Masanya telah hamper bila mana hamba-hambaKu yang setia mengenepikan ujian- ujian yang besar (di dalam dunia) dan datang kepada kamu." Pada bulan ini syaitan yang jahat dirantaikan supaya tidak dapat mendatangi perbuatan-perbuatan maksiat yang selalu mereka hampiri di bulan- bulan selain ramadhan. Dan pada malam yang akhir Ramadhan mereka diampunkan.

Maka para sahabat r.a bertanya: "Ya Rasulullah s.a.w adakah itu malam Lailatul Qadar? Rasulullah s.a.w menjawab: "Tidak. Tetapi adalah selayaknya bahawa seorang hamba diberikan upahannya setelah menyempurnakan khidmatnya." (Riwayat Ahmad)


Hadis 3

Ka'ab bin Ujra r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Hampirlah ke mimbar." Maka kami pun datang menghampiri mimbar. Bila Baginda SAW melangkah naik tangga pertama mimbar itu Baginda SAW berkata 'Amin'. Bila Baginda SAW melangkah naik ke tangga mimbar yang kedua, Baginda SAW berkata 'Amin'. Apabila Baginda SAW melangkah naik ke tangga mimbar yang ketiga, Baginda SAW juga berkata 'Amin'. Apabila Baginda SAW turun, kami pun bertanya: "Ya Rasulullah, kami telah mendengar daripadamu pada hari ini sesuatu yang belum pernah kami dengari sebelum ini." Baginda SAW lalu menjawab: "(Apabila daku melangkah naik ke tangga pertama) Jibril a.s muncul di hadapanku dan berkata: "Celakalah dia yang mendapati bulan Ramadhan yang dirahmati, tetapi membiarkannya berlalu tanpa mendapat keampunan." Dengannya aku berkata 'Amin'. Apabila aku melangkah naik ke tangga kedua, Jibril berkata: "Celakalah ke atasnya yang apabila mendapati namamu disebutkan, tetapi dia tidak memohon Daruud (Solawat) ke atasmu. Aku pun berkata 'Amin. Dan apabila aku melangkah naik ke tangga ketiga, Jibril berkata: "Celakalah ke atas orang yang masa hidupnya mendapati kedua-dua orang tuanya atau salah seorang daripada keduanya mencapai umur tua, tetapi tidak dibenarkan memasuki Syurga (kerana gagal memberikan khidmat kepada kedua ibubapa mereka)." Aku pun berkata 'Amin'. (Riwayat Hakim)
posted by Abu Mus'ab @ 5:48 PTG  
0 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::