:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

JADILAH KAMU KERA YANG HINA
Isnin, Februari 08, 2010

Jadilah Kamu Kera Yang Hina

Firman Allah taala dalam Surah al-Baqarah, ayat 65 hingga 66, yang bermaksud:

"Demi telah Kami ketahui orang-orang yang melanggar peraturan di antara kamu - pada hari Sabtu (hari kelepasan orang-orang Yahudi), maka Kami telah bertitah kepada mereka:"Jadilah kamu kera yang hina."

"Maka Kami jadikan yang demikian itu suatu iktibar (tauladan) kepada umat yang datang kemudiannya, dan menjadi pengajaran bagi orang-orang yang bertaqwa kepada Allah."

Kedua-dua ayat di atas menceritakan tentang iaitu: Pada zaman Nabi Allah Daud alaihissalam, orang-orang Bani Israil telah ditegah oleh Allah dilarang sama sekali menangkap ikan pada hari Sabtu, kerana hari itu merupakan hari kelepasan (hari tidak bekerja / hari untuk beramal ibadat untuk memuliakan Allah taala).

Ini menyebabkan ikan-ikan di laut pun pada hari itu semuanya berkumpul. Tetapi sesungguhnya orang Yahudi ini mempunyai akhlak perangai yang buruk, ramai di antara mereka yang telah melanggar perintah Allah tersebut.

Mereka berpecah kepada 3 golongan. Golongan pertama, iaitu mereka yang tidak menangkap ikan, dan melarang kawannya yang lain daripada menangkap ikan. Golongan kedua, iaitu mereka yang juga tidak menangkap ikan, tetapi mereka tidak melarang kawannya yang lain. Sedang golongan ketiga, iaitu mereka yang melanggar larangan Allah taala ini.

Pada hari ini, memanglah mudah untuk menangkap ikan, banyak hasil yang diperolehi, dan hasilnya banyaklah wang didapati dari hasil penjualan ikan tersebut, kerana hari itu, semua ikan akan berkumpul. Dengan itu pula mereka semakin melanggar perintah Allah taala. Akhirnya Allah taala melaknat mereka dengan firman-Nya yang bermaksud: Jadilah kamu kera yang hina.

Menjelmalah mereka menjadi kera yang hina. Samada betul-betul menjadi kera yang sebenarnya - berbulu dan berekor, mahupun rupanya sahaja manusia, tetapi kelakuannya bersifat kera.

Kita umat Islam juga mempunyai hari kelepasan, iaitu hari Jumaat. Hendaknya umat Islam memuliakannya sebagaimana mestinya. Ada larangan berjual beli pada waktu Solat Jumaat didirikan. Larangan musafir sejak fajar terbit pada hari Jumaat, sekiranya ditakuti tidak dapat menunaikan Solat Jumaat dalam perjalanan. Tetapi, tidak ada suruhan membantutkan kerja pada hari Jumaat, bahkan apabila selesai sahaja solat itu dikerjakan, hendaklah kamu bertebaran di muka bumi bagi mencari rezeki Allah taala.

Ketahuilah, alangkah baiknya kita menjadikan hari Jumaat ini, hari untuk beribadat pada Allah t aala. Hari untuk mempertingkat ilmu agama kita. Hari untuk mendekatkan diri kepada Allah taala. Jika untuk meraikan keluarga, sebaiknya laksanakan pada hari Sabtu sahaja. Inipun berlaku di tempat kita hanya 3 buah negeri sahaja iaitu Terengganu, Kelantan dan Kedah. Negeri lain macamna?

Baik, yang untungnya bagi kita umat Islam, jika ada di kalangan kita yang melanggar larangan-larangan pada hari Jumaat itu, SYUKUR, Allah tidak menjelmakannya menjadi kera atau monyet. Tetapi tidak ada kemungkinan ker sifat / perangai kera atau monyet itu oleh Allah dijelmakan-Nya di dalam peribadi seseorang?

Maka jadikanlah hal ini sebagai panduan dan pengiktibaran...Berfikirlah...
posted by Abu Mus'ab @ 8:13 PG  
3 Comments:
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::