:: WaJiB ::
:: ToLaK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: Al-QasSaM ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: PaLesTiNe ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

TAZKIRAH PRU: CIRI-CIRI JEMAAH ISLAM
Selasa, Januari 04, 2011

‏‏Ciri-ciri Jemaah Islam

كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُوْنَ النبىَّ صَلىَّ الله عليه وسلم عَنِ الخَيْرِ وَكُنْتُ أَسْأَلُهُ عَن الشَرِّ مَخَافَةَ اَنْ يُدْرِكَنِى فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللهِ اِنَّا كُنَّا فِى جَاهِلِيَّةٍ وَشَرٍّ فَجَاءَنَا اللهُ بِهَذَا الخَيْرِ فَهَلْ بَعْدَ هَذَا الخَيْرِ مِنْ شَرٍّ؟ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الشَرِّ مِنْ خَيْرٍ قَالَ نَعَم وَفِيْهِ دَخَنٌ، قُلْتُ وَمَا دَخَنُهُ يَا رَسولَ اللهِ؟ قَالَ قَوْمٌ يَسْتَنُّوْنَ بِغَيْرِ سُنَّتِى وَيَهْدُوْنَ بِغَيْرِ هَدْىِ تَعْرِفُ مِنْهُمْ وَتُنْكِرُ – قُلْتُ وَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الخَيْرِ مِنْ شَرٍّ، قَالَ نَعَمْ دُعَاةٌ عَلىَ اَبْوَابِ جَهَنَّمَ مَنْ اَجَابَهُمْ اِلَيْهَا قَذَفُوْهُ فِيْهَا قُلْتُ صِفْهُمْ لَنَا يَا رَسُولَ اللهِ – قَالَ هُمْ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَّمُونَ بِاَلْسِنَتِنَا قُلْتُ فَمَا تَأْمُرُنِى إِنْ اَدْرَكَنِى ذَلِكَ؟ قِالَ تَلْزَمُ جَمَاعَةَ المُسلِمِيْنَ وَإِمَامَهُمْ قُلْتُ وَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلاَ اِمَامٌ قَالَ فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الفِرَقَ كُلَّهَا وَلَوْ اَنْ تَعُضَّ بِاَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّى يُدْرِكَكَ المَوْتُ وَاَنْتَ عَلىَ ذَلِكَ
Maksudnya:

“Ramai orang bertanyakan Nabi SAW perihal kebaikan tetapi aku bertanyakan Baginda perihal keburukan kerana bimbang kalau-kalau aku terkena keburukan itu. Aku berkata: “Wahai Rasulullah! Kami dahulunya berada di dalam jahiliyyah dan keburukan, maka tiba-tiba datanglah kepada kami kebaikan ini (iaitu Islam), maka apakah selepas kebaikan ini akan berlaku pula keburukan?”Rasulullah bersabda: “Ya! (berlaku pula).” Aku bertanya: “Apakah selepas keburukan itu akan berlaku pula kebaikan?” Baginda bersabda: “Ya! (akan berlaku pula kebaikan) tetapi di dalamnya terdapat keburukan yang terpendam.” Aku bertanya lagi: “Apakah keburukan yang terpendam itu wahai Rasulullah?” Baginda bersabda: “Terdapat suatu golongan (umatku) yang tidak menjalankan sunnahku dan tidak mengambil petunjuk yang aku tinggalkan. Kamu kenal mereka dan kamu mengingkari mereka.”Aku bertanya pula: “Selepas itu berlaku pula keburukan?” Baginda bersabda: “Ya! Pendakwah-pendakwah yang berada di ambang pintu Neraka Jahannam. Sesiapa yang mengikut mereka dihumbankan ke dalamnya.” Aku bertanya lagi: “Sifatkan mereka itu kepada kami wahai Rasulullah!” Baginda bersabda: “Mereka dari kulit (keturunan) kita, mereka berbahasa dengan bahasa kita.” Aku bertanya lagi: “Apakah arahanmu akan daku wahai Rasulullah jika aku sempat melihat perkara itu.” Baginda bersabda: “Kamu wajiblah bersama-sama Jamaah Muslimin dan pimpinan mereka.”Aku bertanya lagi: “Jika mereka tidak ada jamaah dan pimpinan.” Baginda bersabda: “Maka (kalau demikian) kamu hendaklah mengasingkan diri dari golongan-golongan itu (golongan yang tidak melaksanakan Kitab Allah dan Sunnah RasulNya) walaupun kamu terpaksa makan akar-akar kayu sehingga kamu mati dalam keadaan yang demikian.” (Riwayat Bukhari)

Pengenalan

Setelah kita mengetahui bahawa menjadi kewajipan kepada orang-orang Islam untuk menggabungkan diri mereka dengan jamaah Islam, seterusnya mereka perlu mengetahui ciri-ciri Jamaah Islam yang mesti disertainya. Kerana terdapat banyak kumpulan yang mendakwa mereka adalah Jamaah Islam yang sebenar, akan tetapi persoalannya adakah kumpulan tersebut menepati ciri-ciri Jamaah Islam yang ditetapkan di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah.

Ciri-ciri Jamaah Islam

Di sini disertakan ciri-ciri Jamaah Islam:

1- Rabbaniyyah: Yang dimaksudkan dengan rabbaniyyah ialah ketuhanan dengan erti Jamaah tersebut mestilah meletakkan dasarnya dengan dasar yang telah ditetapkan oleh Allah iaitu Al-Qur'an dan Al-Sunnah. Sabda Rasulullah SAW : "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara. Kamu tidak akan sesat selama-lamanya jika kamu berpegang dengan kedua-duanya; kitab Allah dan Sunnah ajaran ku". (Hadis)

2- Syumuliyyah: Jamaah tersebut mestilah memperjuangkan Islam dengan secara keseluruhan, bukan hanya memperjuangkan sebahagian daripada Islam dan mengabaikan aspek-aspek yang lain. Firman Allah Ta'ala yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam agama Islam dengan keseluruhannya". (Al-Baqarah: 208)

3- 'Alamiyyah. Jamaah ini mestilah bersifat universal dan tidak tertakluk pada batas-batas negeri dan suku bangsa, kerana dakwah Islam adalah ditujukan kepada sekalian alam.

Firman Allah Ta'ala yang bermaksud: "Dan tidak kami utuskanmu (Muhammad) melainkan menjadi rahmat kepada seluruh alam" (Al-Anbiya': 107)

Justeru Jamaah ini menyarankan ahli-ahlinya bercampur gaul dengan semua orang dari segenap lapisan tidak kira bangsa, warna kulit, bahasa ataupun pangkat, demi merealisasikan konsep alamiyyah yang disarankan. Mereka adalah ladang dakwah dan tapak semaian yang perlu disediakan terlebih dahulu sebelum mendirikan Negara Islam.

4- Inqilabiyyah. Jamaah tersebut ditubuhkan dengan tujuan untuk melakukan perubahan iaitu semata-mata mahu memartabatkan agama Islam, bukan ditubuhkan oleh musuh Islam atau kerana perasaan tidak puas hati dengan kumpulan Islam yang lain.

5- Jamaah ini mestilah mengikut kaedah perjuangan yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW ketika baginda mendirikan Negara Islam. Kaedah yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW adalah berperingkat, beransur-ansur (tadarruj), kejelasan risalah dakwah, kemampuan ahli, melaksanakan hikmah dan kewaspadaan dalam setiap langkah, serta mengambil kira faktor persekitaran (waqi'). Baginda mementingkan perkara-perkara seperti kemantapan aqidah, iman dan ibadah, mengutamakan kekuatan persaudaraan dan penyatuan umat Islam dan lain-lain lagi.

6- Jihad berterusan dan tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Jamaah tersebut adalah jamaah yang tetap dengan dasar dan matlamatnya walaupun menghadapi mehnah dan tribulasi daripada musuh-musuhnya. Firman Allah yang bermaksud :

"Wahai orang-orang yang beriman sesiapa yang berpaling di kalangan kamu dari agamanya nescaya Allah akan membawa satu kaum yang mana Dia kasih kepada mereka dan mereka kasih kepadaNya, berlemah lembut dengan sesama orang-orang beriman dan bersikap tegas dengan orang-orang kafir, mereka berjihad pada jalan Allah dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela". (Al-Maidah: 54)

7- Berterusan menegakkan kebenaran. Jamaah tersebut ialah jamaah yang berterusan menegakkan kebenaran walaupun menghadapi berbagai-bagai rintangan seperti kehilangan anggota dan harta benda. Sayidina Ali r.a. pernah berkata: " Jamaah ialah kamu berada di atas kebenaran walaupun kamu keseorangan". Di antara realitinya ialah kisah Nabi Nuh a.s. dan Nabi Ibrahim a.s. yang diceritakan di dalam Al-Quran yang berterusan menegakkan kebenaran Islam walaupun tidak diikut oleh kaum mereka melainkan segelintir sahaja.

8- Jamaah yang didukung oleh golongan mustadhafin dan yang ditindas. Ketika Abu Sufian dan Amr bin As mengadap Maharaja Rom, beliau bertanya kepada mereka berkenaan dengan pengikut Nabi Muhammad SAW lalu mereka menjawab. Kebanyakan pengikut-pengikutnya adalah golongan lemah yang terdiri daripada orang-orang miskin dan hamba-hamba. Maharaja Rom berkata setelah mendengar penjelasan tersebut; "itulah pengikut nabi-nabi".

9- Jamaah Islam ialah jamaah yang peka dan sentiasa memeriksa tanggungjawab serta mengikuti isu-isu semasa yang dihadapi oleh umat Islam seluruh dunia dan sama-sama memberi sumbangan sekadar mampu. Sentiasa menyeru orang-orang Islam agar sama-sama memberi sumbangan bagi tujuan menghidupkan semangat perpaduan serta merasa tanggungjawab terhadap apa yang berlaku pada umat Islam keseluruhannya.

10- Jamaah ini hendaklah mengambil kesempatan dalam setiap penerokaan baru, sama ada dalam bidang pemikiran, pengalaman dakwah ataupun kajian sains selagi mana tidak menyalahi prinsip Islam.

Penutup

Apa yang dijelaskan di atas adalah sebahagian daripada ciri-ciri Jamaah Islam yang menjadi kewajipan ke atas umat Islam untuk bersama-sama dengannya. Kini, kita di Malaysia, Jemaah Islam yang dimaksudkan di atas yang melengkapi ciri-ciri di atas adalah Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Jadi, kita selaku orang yang Beriman, hendaklah menyokong dan mendokong Jemaah Islam ini. Jika ada para sahabat yang ingin menyatakan ada lagi Jemaah Islam selain PAS, sila nyatakan dan jelaskan.

Mudah-mudahan Allah memberikan petunjuk kepada kita di dalam melaksanakan amal Islami serta mendapat keredhaan dan keamapunan daripada-Nya.
posted by Abu Mus'ab @ 5:43 PTG  
2 Comments:
  • At 1:57 PTG, Blogger Unknown said…

  • At 7:49 PTG, Anonymous Tanpa Nama said…

    Subject: Acetone Peroxide - sulfuric acid primary explosive
    Date: 29 Aug 93 06:44:40 GMT

    Disclaimer: I take no responsibility for your actions!
    (Taking responsibility for my own is enough trouble.)

    Acetone Peroxide

    from the BlackBook vol. 3 sec. I no. 26
    The BlackBook is a book which our government was nice enough to
    print for our Special Forces in Vietnam. It describes in detail how
    to wreak havoc with ordinary materials.

    You need: acetone (hardware, paint store)
    hydrogen peroxide (hair bleach type - 15 volume or
    higher - hair/cosmetics store)
    sulfuric acid (concentrated; if you use battery acid,
    boil until white fumes appear to remove
    all of the water)

    You also need a thermometer, ice, salt, and containers.

    Procedure:

    Mix 30 milliliters of acetone and 50 millileters of hydrogen
    peroxide into a glass container and mix thoroughly.

    The container must now be put into ice/salt water and cooled to
    below 5 degrees Celsius. The easiest way to do this: take a coffee
    can, put in water and salt to about half full, put container
    (empty) into can, put plastic lid on can to keep container from
    floating, put can in freezer, when water is frozen, take out,
    remove lid, proceed. This will provide excellent cooling and also
    keep container from floating.

    Now, put a thermometer in the mixture. When it is below 5 degrees
    Celsius, start putting in the sulfuric acid, one drop at a time.
    Keep stirring and watching the thermometer. Adding the acid
    produces heat; if it gets up to 10 degrees, stop adding acid and
    wait for it to cool. You need to add a total of 2.5 milliliters of
    sulfuric acid, one drop at a time.

    What happens if the temp gets significantly higher than 10 degrees?
    I don't know, because I never let it happen. The BlackBook usually
    warns you if you are in danger, and there is no warning here, but
    still, don't try it! Keep the temperature down. Also watch the
    acid, as it tends to splatter.

    Keep stirring for a couple minutes after adding all the acid. Put
    the container in the fridge (not freezer) and let it sit overnight.
    When you get it out the next morning, there will be a white
    precipitate on the bottom.

    Pour the solution through a coffee filter, paper towel, or other
    filtering paper. This will collect the precipitate. Pour a couple
    of spoonfuls of ice-cold water through the towel to remove acid.
    Now set the paper out to dry. The resulting powder/crystals are a
    very powerful primary explosive. According to the book, "Keep away
    from shock, friction, and flame."

    This material can be loaded into a 2.5 inch length of brass or
    copper tubing and pressed down to make blasting caps. The pressing
    may be hazardous - the book details the manufacture of a loading
    press which includes a shield to protect the user. The book says
    this type of blasting cap will detonate most homemade explosives
    without a booster explosive: "Acetone peroxide is a very powerful
    initiator and can be used by itself as the main filler when making
    homemade detonators."

    My own experience with this material is as follows: When I ignited
    a _small_ pile of the loose powder, it produced an instantaneous
    red fireball and a slight whump. If the powder is packed into a
    length of drinking straw, however, it explodes with a very sharp
    crack. I made a strong paper casing out of several sheets of paper
    folded and rolled tightly. About a two-inch piece of a straw,
    packed with powder, blew it to confetti-sized pieces with a loud
    bang. I caved in a piece of sheet metal with the rest of the straw.

    I'm not sure how toxic this is, so I would be careful with it. Is
    it particularly sensitive/poisonous/carcinogenic or otherwise
    likely to kill you? I've hit small pellets with a hammer and they
    go bang, but I've never had an accident with it. The crack is very
    sharp and loud; protect your ears.

     
Catat Ulasan
<< Home
 
:: My PeRsoNaL ::





:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::