:: WaJiB ::
:: TAK NAK BN ::
:: JaM CaiRo ::
:: RaDio KaHeRaH ::
:: MeSiR KiNi ::

:: NaSyiD.FM ::

:: TaQwiM ::
:: ProDuK SyuBhaH ::

:: SeCanGkIR KaSiH ::
:: AkHbaR PiLiHaN ::

:: LaMaN InFO ::

:: MoNeY ChAnGeR ::

Unit

Daripada

Kepada



:: MeSiR ::

:: AnDa PeNGunJunG Ke ::
HARI RAYA HARI KEMENANGAN TERHADAP KEBATILAN DAN KEZALIMAN
Selasa, Ogos 30, 2011

Hari Raya Hari Kemenangan Terhadap Kebatilan dan Kezaliman

Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! Allahu akbar walillahilhamd…

Alhamdulillah selepas sebulan umat Islam berpuasa akhirnya kita InsyaAllah menyambut hari raya Idil Fitri bagi meraikan kejayaan kerana berjaya melaksanakan ibadah khusus seperti puasa, qiyam (tarawih), bacaan al-Qur'an, sedekah, zikir, iktikaf dan lain-lain. Rasulullah s.a.w bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Muslim, Nasa’i dan Ibnu Majah yang bermaksud:

"Orang berpuasa mendapat dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan ketika bertemu Rab ( Allah s.w.t) yang mencipta dan menguruskan dirinya"

Oleh itu tiada sambutan raya bagi mereka yang gagal menjadi hamba Allah sepanjang Ramadhan kerana tiada kegembiraan bagi dirinya dan tiada apa yang ingin diraikan akibat kegagalan tersebut.

Berpuasa bukan hanya meninggalkan makan dan minum tetapi apa yang lebih penting ialah berpuasa daripada maksiat dan mengukuhkannya dengan amal ketaqwaan. Janganlah kita hanya menjadikan puasa sebagai amalan adat tetapi tidak menjadikannya sebagai ibadah. Ibadah bererti memberikan ketaatan yang mutlaq kepada Allah s.w.t.

Perlaksanaan puasa sebagai ibadat mengajak kita berpuasa meninggalkan segala perkara yg bercanggah dengan syara' dan bekerja untuk mencegahnya bermula daripada sekecil-kecil maksiat melibatkan individu sehinggalah kepada sebesar-besar maksiat yang melibatkan pemerintahan negara seperti rasuah, penyelewengan dan kezaliman.

Kezaliman yang paling besar ialah apabila pemerintah meninggalkan syariat Allah s.w.t dan membesarkan serta mengagungkan peraturan ciptaan manusia. Jihad mencegah kemungkaran perlu menjadi amalan orang berpuasa. Nabi Muhammad s.a.w telah bersabda dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi:

“sebaik-baik jihad ialah menyampaikan kalimah yang benar di hadapan pemerintah yang zalim"

Berpuasa adalah bertujuan membina ketaqwaan sebagaimana yang disebut di dalam ayat 183 surah al-Baqarah. Ketaqwaan pula bukan hanya dengn melakukan atau memperbanyakkan amalan sunat tetapi sebagaimana disebut oleh tokoh pemerintah Islam yang adil iaitu Saidina Umar bin Abd Aziz ialah dengan melaksanakan apa yang diwajibkan oleh Allah s.w.t dan meninggalkan apa yang dilarang oleh Allah s.w.t.

Antara kewajipan yang mesti ditunaikan oleh orang berpuasa untuk mencapai taqwa ialah bekerja mengembalikan pemerintahan negara yang berteraskan dan berprinsipkan Islam. Pemerintahan dengan tidak merujuk kepada Islam menjadikan rakyat samada muslim atau non-muslim menderita.

Hak kemanusiaan dan kerakyatan mereka dizalimi. Kebajikan rakyat tidak terbela. Rasuah berleluasa. Penyelewangan harta negara menjadi rencah sebahagian elit pemerintah. Keadilan dinodai.

Marilah kita merayakan Aidilfitri pada kali ini dengan ruh jihad perjuangan untuk menjadi hamba yang taat kepadaNya serta menyuruh melakukan ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran di atas dunia yang fana ini.

Allahu Akbar ! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Walillahilhamd !

Dato’ Harun Taib
Ketua Dewan Ulamak Pas Pusat
posted by Abu Mus'ab @ 4:25 PTG   0 comments
SALAM EIDUL FITRI 1432H
Isnin, Ogos 29, 2011

Salam Eidul Fitri 1432H

Kami, Warga Shamatun,

Mengucapkan


Salam Aidil Fitri 1432H


Maaf Zahir dan Batin
posted by Abu Mus'ab @ 11:52 PG   0 comments
TEKS KHUTBAH EIDUL FITRI 1432H PRESIDEN PAS M'SIA
Jumaat, Ogos 26, 2011

Teks Khutbah Eidul Fitri 1432H

"Maka, tibalah masanya kita menghisab diri supaya ibadat puasa dan kelebihan Ramadhan yang dijanjikan oleh Allah itu, berlaku pada diri kita. Kemuncaknya ialah menjadikan seorang yang beriman yang bersifat Taqwa. Tandanya ialah bersedia mengerjakan amal yang soleh dengan mengikut perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya, seterusnya berjuang melawan segala halangan yang menyekat petunjuk al-Quran yang diturunkan oleh Allah untuk menjadi petunjuk yang selamat di dunia dan di akhirat kerana petunjuk yang lain daripadanya menyebabkan celaka di dunia dan neraka di hari akhirat..."

Antara Isi Lain Khutbah KHAS Ini:

-Hari raya kurniaan Allah, berjaya dalam Ramadhan

-Diajar untuk taatkan Allah, bertaqwa


-Tanda taqwa ialah patuh. Di antaranya dalam perkara khalifah Allah di mukabumi memikul tanggungjawab yang tidak dipikul makhluk lain.


-Penentangan dari ’syaitan’ dalam pelbagai kata-kata, propaganda, pujukan dan menyesatkan bagi menjauhkan manusia dari menunaikan tanggungjawab sebagai khalifah Allah.


Dapatkan Teks Penuh Khutbah KHAS Ini. KLIK Di Sini
posted by Abu Mus'ab @ 8:24 PG   0 comments
NAK MURAHKAN REZEKI, AKTIF DALAM PAS
Ahad, Ogos 14, 2011

Umno Penyebab Institusi Keluarga Mengalami Kesusahan

Salam Ramadhan Karim…

Sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud: “Sesungguhnya kefaqiran itu menyebabkan kekufuran.” Kita sekarang telah berada di tengah-tengah fasal yang ke-2, fasal yang Nabi saw telah nyatakan dengan sabdanya saw yang bermaksud: “Bulan Ramadhan yang Awalnya merupakan Rahmat, pertengahannya adalah Keampunan, dan pengakhirannya adalah Kebebasan dari api neraka.”

Fasal yang menuntut kepada kita semua agar lebih mendekatkan lagi kepada Allah taala, bertawajjuh kepada-Nya dengan penuh khusyuk dan tawaduk, meletakkan diri kita di kalangan hamba-Nya yang dengar dan taat kepada segala ketetapan dan perintah-Nya.

Fasal yang menandakan bahawa bulan Ramadhan sekian berakhir, yang berkehendakkan kepada kita semua meningkatkan lagi segala amal ibadat dan amal soleh kita serta amal jihad kita, semata-mata untuk mendapatkan status TAQWA, yang insyaAllah dengan bekalan Taqwa tersebut, sama-sama kita aplikasikannya dengan berusaha untuk menjatuhkan, menumbangkan, dan melumpuhkan Umno, parti Sekular, Liberal, Komunis, dan National (Kebangsaan) ini lepas Ramadhan nanti.

Menyentuh soal kefaqiran, dalam erti kata lain adalah kesusahan dan kesempitan atau kemiskinan. Perlu diingatkan dan diteliti serta difahami, keadaan ini kian meruncing dan kritikal berlaku ke atas manusia hari ini. Terutama orang Melayu beragama Islam. Ini kerana disebabkan oleh Kerajaan Umno yang memiliki kuasa pemerintahan di peringkat kerajaan pusat hari ini, tidak pandai memerintah, mementingkan diri sendiri dan kroni, dan yang paling teruknya adalah Kerajaan Umno hari ini, tidak mahu sama sekali berhukum dengan segala hukum Allah yang telah digariskan dalam al-Quran al-Karim, yang menjanjikan bala bencana daripada Allah taala menimpa masyarakat Malaysia hari ini. Ini semua angkara Umno.

Perlu diingatkan, kepada sesiapa yang terlibat dengan Umno ni, samada sebagai penyokong, pendokong, perancang, penasihat, apa pertolongan dan bantuan sekalipun, sedangkan dia berpuasa Ramadhan sehingga ke hari ini, SIA-SIA semua amal Ibadatnya. Bahkan BERDOSA BESAR. Dan hukumnya adalah HARAM.

Dengan bebanan, dan kesengsaraan jua kesusahan dan kemiskinan yang sedang dialami oleh orang Islam terutamanya, tidak lupa kepada semua rakyat Malaysia hari ini, yang menyebabkan ketua keluarga terutamanya mencari side-income untuk menampung lebihan belanja bulanan hasil ketidak cukupan pendapatan yang sedia ada. Ditambah pula dengan rata-rata pada hari ini, keterlibatan si isteri dalam pelbagai kerjaya, yang beralasan untuk menampung keperluan bulanan sekeluarga. Inilah antara permainan Yahudi dan Amerika.

Perasan ke tidak, fokusnya, penglibatan si isteri dalam kerjaya ini boleh mengurang suburkan atau menjejaskan institusi kekeluargaan Islam yang sebenarnya. Mana ker tidaknya, apabila si isteri tidak memiliki keyakinan dan kepercayaan terhadap janji Allah dan Rasulullah saw (nak kata tak beriman,marah pulak) akan menyebabkan si isteri lupa tanggungjawab utamanya terhadap keluarganya, samada suaminya maupun anak-anaknya. Menjadikan kerjayanya sebagai Matlamat Utama dalam kehidupannya. Dek kerana sibuk dengan kerjayanya, tidak ada masa, keletihan dan kepenatan, yang akhirnya akan menimbulkan konflik dalaman antara suami dan isteri. Ialah, masing-masing dah income sendiri. Apa yang nak dirisaukan. Ikut saya la..

Bagi si isteri yang beriman kepada Allah taala dan Rasulullah saw pula, dia amat pasti dan yakin, kerjaya yang sedang diusahakannya itu merupakan Ibadat. Kerjayanya itu bukanlah Matlamat tetapi Wasilah/ Alat untuk mencapai matlamat.

Perlu diingatkan, dan difahami. Orang yang beriman, yang memiiliki keyakinan dan kepercayaan yang kuat kepada Allah dan Rasul-Nya, dia akan meletakkan kecintaan utamanya kepada Allah dan Rasulullah saw serta Berjihad di jalan Allah dengan harta benda dan dirinya sendiri samada masa, tenaga, kemahiran serta idea yang ada. Dia amat meyakini, dengan perlakuan sedemikian, akan memurahkan lagi rezekinya, akan menambah berkatkan lagi kehidupan sekeluarganya, akan memudahkan segala kesempitan dan kesusahan yang diujiankan oleh Allah ke atasnya, dan yang pentingnya, jika dia itu berstatuskan ISTERI, redhai oleh Allah taala yang dicari melalui redha SUAMInya.

Dunia hari ini, begitu menghambat keadaan ini. Hanya dengan IMAN yang ampuh, ISLAM yang sebenarnya, Kesabaran yang kuat, Ketabahan yang jitu, Tawakkal umpama seekor burung, yang dapat menyelesaikan segala permasalahan dan keserabutan ini.

Kalu betul kita nak murahkan rezeki kita, dapatlah redha Allah terlebih dahulu. Redha Allah taala ini melalui Rahmat-Nya dan Kasih Sayang-Nya. Sesungguhnya Kekuasaan Allah taala berada di atas Kumpulan/ Jemaah/ Parti yang memperjuangkan agama-Nya dan berusaha untuk menegakkan segala hukum-Nya. Berjuanglah, Bersamalah, Wujudkanlah diri kita, Bekerjalah, Aktiflah dalam Parti Islam SeMalaysia (PAS) dengan sesungguh-sungguhnya, dengan penuh keyakinan dan kepercayaan terhadap perjuangan Islam ini, terutama dalam hal REZEKI, kerana semuanya adalah Hak Milik Allah taala. Kita kan lepasan al-Azhar as-Syarif...
posted by Abu Mus'ab @ 9:06 PG   0 comments
MENJATUHKAN KERAJAAN UMNO BN ADALAH IBADAT
Khamis, Ogos 11, 2011

Menjatuhkan Kerajaan Umno adalah IBADAT

Hari ini telah fasal kedua Ramadhan, hari yang ke-11 kita umat Islam berpuasa Ramadhan. Harapannya tingkatan puasa kita sehingga kini berada di martabat puasa yang kedua, iaitu Puasa Orang Yang Istimewa. Sangat malang, bagi mereka yang masih lagi berada di martabat puasa yang pertama, sedangkan dia antara hamba Allah yang mukallaf, bukan budak kecik lagi.

Apabila menyentuh tentang tingkatan/ martabat puasa ini, menjelaskan lagi keadaan dan hal yang sedang dialami, reality yang berlaku ke atas orang Islam yang berpuasa pada hari ini. Apabila melihat siaran berita di media Kerajaan Umno ni, terasa kasihannya melihat pembaca di kalangan perempuan yang sedang membaca berita tersebut. Ialah kan, membaca berita dalam keadaan tidak menutup aurat, auratnya terdedah, bercakap tentang Ramadhan, tetapi diri sendiri melakukan perkara yang Haram. Inilah antara keadaan tingkatan/ martabat puasa yang pertama.

Nak meletakkan rasa kehairanan terhadap kerajaan Umno ni, rasanya taklah kot. Sebab memang inilah antara cirri-ciri pemerintahan Sekular, pemerintahan yang bercanggah dengan Syariat Allah, pemerintahan yang mendapat kutukan dan laknatan oleh Allah taala, para Rasul, para Malaikat dan orang yang beriman. Disebabkan pemerintahan yang tidak mahu meletakkan undang-undang, hukum hakam yang telah Allah taala tetapkan, pemerintahan ala Yahudi dan Amerika, pemerintahan yang hanya meletakkan status Islam diluarnya sahaja. Inilah jua antara keadaan martabat puasa yang pertama. Kerajaan puasa jugak ker? Tentulah para pemimpinnya…

Satu hadis Nabi Muhammad saw, daripada Abu Hurairah r.anhu, bahawa Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud: “Berapa ramai orang yang berpuasa, tidak ada pada puasanya melainkan lapar semata-mata, berapa ramai orang bangun malam, tidak ada pada bangun malamnya melainkan keletihan semata-mata.”

Sering kali kelihatan akhir-akhir ini, ramai perempuan yang mendedahkan auratnya, tak dedah auratnya pun, menampakkan susuk tubuh badannya yang pelbagai saiz. Ketika menjual kuih muih, pelbagai santapan untuk hidangan ketika berbuka puasa. Berat nanang sungguh. Satu pemikiran dan pemahaman serta pengamalan yang sesat lagi menyesatkan. Silap kerajaan yang memerintah Malaysia ini, kerana tidak menggunakan kesempatan kuasa yang ada untuk mengatasi kesesatan ini. Tetapi apa yang nak dihairankan. Inilah pemikiran dan idealogi perjuangan Umno yang diasas oleh British/ Yahudi dan Amerika.

Cumanya, diharapkan Ramadhan ni, kepada perempuan yang dedahkan auratnya ketika sedang menjual juadah berbuka puasa, supaya jangan sia-siakan puasanya. Ialah kan, kiranya termasuk di kalangan puasa orang yang pertama. Kasihan kan.. Memang tak dinafikan hari ini, gejala pendedahan aurat di kalangan masyarakat Melayu yang jahil dalam hal agama amat ketara dan kritikal.

Apabila cuba untuk member kefahaman dan penjelasan berdasarkan nas-nas Syara’, maunya mereka nak berubah. Sakit sungguh mereka ini. Apabila dibuat penelitian tentang proses kehidupan sehariannya, dari sudut makanan, minuman dan barangan penggunaan harian, OUT ! Pendek kata, HATI dan jiwa mereka telah dirosakkan dengan barangan yang Syubhah. Mereka gemar menggunakan barangan Yahudi dan Amerika terutamanya. Maka tergolonglah mereka di martabat puasa yang pertama.

Satu keadaan lagi, yang meletakkan seseorang itu di kalangan martabat puasa yang pertama, iaitulah masih ramai di kalangan masyarakat Islam hari ini, berfikiran dan berfahaman Yahudi dan Amerika. Mungkin, mereka tidak menyedarinya. Masalahnya, apabila dicuba beri faham dan penjelasan, mereka menafikannya bahkan menentangnya serta memperakui betulnya pemahaman mereka yang jelas sesat dan menysatkan itu. Pemahaman yang dimaksudkan ialah, pemahaman Sekular, pemahaman Libral, pemahanan Komunis, yang ketaranya ialah pemahaman Nasionalis, iaitu Kebangsaan. Semua fahaman ini diperjuangkan dan diamalkan oleh KERAjaan Umno hari ini. Sia-sia puasa mereka kan..

Akhirnya, Ibadat bukan hanya setakat menunaikan solat, berpuasa, tunaikan haji dan umrah, berzikir, membaca al-Quran, menghafaz al-Quran, bahkan mengajak manusia membuat kebaikan serta kebajikan, menunjuk ajar yang mana baik dan buruk, serta mencegah kemungkaran, menentang kezaliman, menjatuhkan pemimpin yang zalim dan menumbangkan KERAjaan Umno BN ini juga merupakan IBADAT.

Selamat Berpuasa..
posted by Abu Mus'ab @ 7:07 PTG   0 comments
KONSEP IBADAT YANG DISEMPITKAN PEMAHAMANNYA OLEH UMNO
Rabu, Ogos 03, 2011

Pemahaman Ibadat Yang Disempitkan oleh Umno

Alhamdulillah..Bersyukur kepada Allah taala yang telah memberi peluang kepada kita selaku hamba-Nya yang penuh dengan kelemahan dan keserabutan untuk sama-sama mendapatkan kelebihan dan keutamaan bulan Ramadhan yang penuh keberkatan, kerahmatan jua keampunan di sisi-Nya.

Apa ker tidaknya, bimbang juga, tika berada di bulan Rejab dan Syaaban sebelum ini, takut tak dapat mengecapi bulan Ramadhan. Sebab itulah, Nabi saw senantiasa memohon doa: "Ya Allah, Berkatilah daku di bulan Rejab dan Syaaban, dan sampaikanlah daku di bulan Ramadhan."

Ramadhan telah masuk hari yang ke-4, pejam celik sekejap jer rasa. Apa kan daya, antara tanda hari Qiamat. Sedia maklum, bahawa Ramadhan menjanjikan kepada hamba Allah taala yang beriman memperolehi pelbagai kebaikan dan kebajikan jua keampunan. Benarlah sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud: "Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan penuh penghitungan, maka Allah taala akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu."

Penuh KEIMANAN, dengan erti kata mempercayai dan meyakini terhadap segala ketetapan dan perintah Allah taala melalui kalam-Nya, iaitu al-Quran al-Karim, dan melalui Utusan-Nya, iaitu Sunnah Nabi Muhammad saw dan seterusnya mempraktikkannya. Kerana Iman seseorang itu boleh dinilai dan diukur serta dilihat melalui Amalan seseorang.

Suka saya nak menegaskan satu perkara yang hari ini, dipandang tepi dan sepi oleh golongan tertentu, senang cerita penyokong dan pendokong Umno, jua turut terkesan ke atas golongan atas pagar. Perkara tersebut adalah, bulan Ramadhan dikecilkan skop pengamalannya, dengan menumpukan sepenuhnya kepada amalan Solat Sunat Terawih, membaca al-Quran dan amalan sunnah yang lain. Memang tak dinafikan amalan tersebut adalah amalan yang perlu kita lakukan untuk mendapatkan ganjaran yang istimewa yang telah Allah janjikan.

Perlu diingatkan, ada lagi kewajipan lain yang wajib dilakukan oleh orang Islam yang mukallaf selain amalan di atas dalam bulan Ramadhan ini. Apabila Allah taala mewajibkan orang yang beriman berpuasa di bulan Ramadhan, Allah taala jua mewajibkan orang yang beriman berjihad fi sabilillah dan berhukum dengan hukum Allah taala, dengan kalimah yang sama iaitu "Kutiba".

Mari kita selusuri sejarah Islam yang terdahulu, bagaimana kita melihat Nabi Muhammad saw dan para Sahabatnya ra.anhum memanfaatkan bulan Ramadhan untuk memperolehi ganjaran semaksima mungkin. Mereka telah menjadikan Ramadhan sebagai Bulan JIHAD Fi Sabilillah. Bulan untuk Berperang. Bulan untuk mendapatkan Kemenangan. Bulan untuk mereka mendapat Ujian. Bulan untuk membuang sifat Penakut. Bulan untuk memenangkan Islam.

Bulan Ramadhan, telah berlakunya Perang Badar, telah berlakunya Pembukaan Islam Kota Mekkah, telah berlakunya Perang Tabuk, telah berlakunya Islam sampai ke Yaman, berlakunya keruntuhan berhala al-'Uzza oleh Khalid bin al-Walid, berlakunya pembukaan kota Andalusia, berlakuya Penyerahan Bandar Taif, berlakunya kekalahan tentera Monggol oleh tentera Islam, berlakunya Peperangan Yakhliz dan banyak lagi peristiwa Jihad yang telah dimanfaatkan oleh orang terdahulu di bulan Ramadhan ini.

Amat malang, bagi mereka yang menganggap bahawa bulan Ramadhan adalah bulan untuk merehatkan diri, tidak mahu berjihad, bahkan menumpukan sepenuhnya untuk melakukan ibadat seharian semata-mata. Inilah antara pemahaman yang menjayakan agenda Yahudi dan Amerika untuk memesongkan pemikiran orang Islam hari ini, khusus di tempat kita.

Makna IBADAT yang sebenarnya adalah segala, sebarang, semua amalan yang melahirkan PAHALA. Ini konsep asas Ibadat. Jadi, bukan setakat seseorang itu menunaikan Solat Fardhu, Solat Sunat, dan amalan Sunnah lain, amalan menegur, menasihati mereka yang melakukan kezaliman, kemaksiatan, dan kejahatan juga adalah Ibadat. Menutup aurat bagi perempuan adalah Ibadat. Apatahlagi bagi mereka yang Berjuang dan Berjihad di bulan Ramadhan ini. Lebih Utama dan lebih afdhal.

Mudah-mudahan, kita selaku mereka yang memiliki autoriti dalam bidang agama, memecahkan konsep Ibadat mengikut acuan Islam yang sebenarnya. Kitalah yang bertanggungjawab untuk mengketengahkannya, memberi pemahaman yang sebenarnya dengan menolak segala bentuk pemahaman yang SEMPIT yang sengaja dicetuskan dan cuba diserapkan oleh Proksi Yahudi dan Amerika pada hari ini.

Salam Ramadhan al-Mubaarak.
posted by Abu Mus'ab @ 6:38 PTG   0 comments
:: My PeRsoNaL ::





:: KeNanGaN ::

:: ArTikeL TeRKiNi ::
:: ArKiB iLmIYyAh ::
:: PaRTi PAS ::
:: BloGGeR ::
:: JaLiNan ILMU ::
:: TV OnLiNe ::
:: NGO IsLaM ::
:: Template By ::

Free Blogger Templates

BLOGGER